Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż
BohJDiab oryginał
Diabeł w swoiey postaci albo o upiorach, gusłach, wrozkach, losach, czarach ; z Przydatkiem o ukazywaniu się duchow y odpowiedzią na zarzuty przeciwko pierwszey częsci czynione

https://polona.pl/item/diabel-w-swoiey-postaci-albo-o-upiorach-guslach-wrozkach-losach-czarach-z,NTY1MjQ3NjY/9/#info:metadata
Odnotowano 8 cytatów z tego źródła
– Według nich, Mathathiasz zwyciężył Antyocha mocą liter czterech, ktore mu Anioł ukazał, y ktore on na proporcu odmalować kazał, y od nich nazwany Machabeyczykiem. BohJDiab 229.
– Pallas liczbę siedym miała za znak Panieństwa: ponieważ ona nie pochodzi z multyplikacyi inney liczby. BohJDiab 238.
– Czwarty przydatek odrażaiący od wierzenia powieściom o czarach, y czarownikach są śrzodki, ktorych przeciwko nim uzywaią iakie są, nosić przy sobie trochę soli, albo pestkę daktylową wypolerowaną, albo cybulę, plunąć ubieraiąc się w trzewik prawy, albo na włosy, ktore czeszącym się wypadaią, albo trzy razy na łono, moczyć ręce lub nogi w urynie zawiesić na plecach dzieci kawały zwierciadła stłuczonego, albo skorki lisiey, lub owczey, albo według Pliniusza Hyeny z czoła, mieć żywe srebro w trzcinie, albo ziele nazwane połacinie Bracchar wypić wodę, w ktorey czarownicy ręce myli, pożyczyć albo ukraść co od czarownikow, używać wszelkiego rodzaiu gnoiow, ktorych wstyd wymieniać zabrania, uderzyć czarownika, krew mu spuścić, ogolić go, y inne czynić sprawy, y nosić ochrony, ktore tylko komu nieroztropna boiazń poda. BohJDiab 301.
patrz: RĘKA
– ...potrzeba mieć sposobność wrodzoną, y przymioty osobliwsze, ktore niewszyscy ludzie maią, tak dalece, że naymnieysza wada rozumu, naymnieysza boiaźń, y powątpiewanie wszystkie prace wrożących prożne czynią. BohJDiab 255.
patrz: WRÓŻĄCY
– Tenże wrożącemu pomyślność z piania koguta rzekł: wierzyłbym, gdybym nie kogutow, ale ryby usłyszał pieiące. BohJDiab 202.
patrz: WRÓŻĄCY
– Papyryus lękaiąc się, aby żołnierze serca nie tracili dla wiesczkow, iednego pomyślnośc, drugiego niepomyślność wrożącego: ponieważ kurczęta ieść niechciały, kazał ich postawić na czele woyska do potyczki uszykowanego: a gdy wiesczek pierwszy niepomyślność wrozący poległ, podobno postrzałem nie nieprzyiacielskim, ale własnychże namowionych żołnierzy, zawołał Papiryusz: iuż Bogowie są przebłagani: ponieważ winowayca poległ. BohJDiab 202.
patrz: WRÓŻĄCY
– U Turkow niezliczona liczba iest wrożkow. BohJDiab 260.
patrz: WRÓŻEK
– Ezechiel c, 21. powiada: iż Nabuchodonozor wrożył przez strzały, stoiąc na roztaynych drogach, na ktore miasto miał pierwey broń swoię obrocić. BohJDiab 259.
patrz: WRÓŻYĆ