Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż

*NESTORIUSZOWY

przym. od
nazw.
  Nestoriusz
W TRAKCIE OPRACOWANIA
Wersja do druku Jak cytować
Harvard Biuletyn PTJ bibtex CSL-JSON
Notowanie w słownikach
Słowniki nie notują
Formy gramatyczne
lp D. ż   Nestoriuszowej
n   Nestoriuszowego
B. ż   Nestoriuszowę
lm M. nmos   Nestoriuszowe
B. nmos   Nestoriuszowe
Znaczenia
»związany z Nestoriuszem«
  • Rátowáli go w tym dwáy Zydowie Apostátowie/ y dwáy haeretikowie łotrowie/ z ktorych ieden był Ioánnes z szkoły Nestoriuszowey/ á drugi Sergius z sekty Arriuszowey. BotŁęczRel IV 146.
  • Haeresiae Arriuszowe y Nestoriuszowe żáłosnie bárzo poszárpáły były y záráźiły kośćioł Boży: Zydźi też ácz nie mieli śiły/ było ich iednák nie máło: á Sáráceni też wiele mogli/ y śiłámi/ y liczbą: Imperium też Rzymskie pełne było niewolnikow. BotŁęczRel IV 146.
  • Ten otrzymał Confirmácią od Papieżá Grzegorzá XIII. przez Brátá Hermesá Eliaszá Arcibiskupá Kárámitskiego/ ktory też vczynił w Rzymie wyznánie wiáry imieniem swego Pátriárchy y Cháldeyczykow Kátholikow: y ták dźiś Nestoriani rozdźieleni są ná dwoie Pátriárchostwá/ pod iednymże titułem Musálskim: ieden iest Nestorianow haeretikow/ ktorzy mieszkáią w Bábiloniey/ y w inszych mieyscách przedtym wspomnionych: á drugiego názywáią teraz Cháldeyczokow Assyriyskich wschodnich/ ktorzy mieszkáią osobliwie w Kárámit/ y wokoło/ y ktorzy obrzydźiwszy sobie haeresią y błędy Nestoriuszowe/ posłuszni są stolice Aposotolskiey. BotŁęczRel IV 158.
  • A oni im pokázowáli/ iáko kośćioł Rzymski brzydźił się záwsze haeresiámi/ iáko srodze potępił niezbożność Nestoryuszowę; á z drugiey strony/ iáko poważa authoritatem Cirillá Alexándriyskiego/ y dekretá Concilij Ephesini primi. BotŁęczRel IV 216.
  • O czym Oycowie Soboru Epheskiego wliśćie swoim do Theodosiuszá y Wálentyniáná Cesárzow piszą/ że do Potępienia Nestoriuszowego/ zá roskázánie[m] Celestyná. R Biskupá przystąpili/ ktory przed dekrete[m] Soborowym/ Heretyckie Nestoriuszá blędy[!] potępił. RutkaZgoda M4v.
  • Svadente Diaboló przy manudukcyi Sérgiusza Mnicha Arianina, y drugiego iakiegoś Iana Człeka Herezyi Nestoriuszowey, napisał Księgę ZAKONU Cudownego, BOGU obmierzłego, gdzie in favorem Konsiliarzow swoich Sergiusza y Iana Chrześcian, uznał CHRYSTUSA za Proroka, ale po Ariańsku, Bostwa mu uymuiąc: in favorem Matki Zydowki, przyiął Obrzezanie, y wiele rzeczy z starego Testamentu, ale z głupią pastuchowską interpretacyą: Oycu też Poganinowi pochlebił, Pogańskich błędow wiele inserowawszy, iakoto: że Miesiąc swoim sekwitom kazał wenerować, ktory oni nazywaią Kubar. ChmielAteny1755 I 1096-1097.