Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż
SerreGosiewZwier oryginał
ZWIERCIADŁO NIKOMV NIE POCHLEBVIĄCE. Przez Iaśnie Wielmożnego Jego Mśći P. WINCENTEGO CORWINA GOSIEWSKIEGO, Podskárbiego Wielkiego/ Pisárza Ziemskiego/ Hetmaná Polnego W. X. Lit. Ośmiánskiego/ Wilińskiego/ Puñskiego/ Markowskiego/ Lozdzieyskie[go] Stárostę. Oekonomiey Grudźiądzkiey, Mohilewskiey, y Olitskiey Administratorá: Polskiemu Národowi/ w Moskiewskim więźieniu zgotowáne/ Roku 1650. Opus posthumum Niegdy Przez Piotrá dela Serrę Historiographa Francuskiego, Ięzykiem Francuskim dedykowane, Náiaśnieyszym Maiestátom Wielkiey Britanniey, Roku 1632 w Rowan do druku podane.

https://polona.pl/item/zwierciadlo-nikomv-nie-pochlebviace,NzUyNzAwMDE/2/#info:metadata
Odnotowano 7 cytatów z tego źródła
– Miłośćiwe Pánie/ spoyźrzyćie się y wy w tym Zwierćiedle: ponieważ wy iesteśćie niewolnice własney miłośći [...] Wszystkie te Zwierćiádłá są fałszywe/ ktore nośićie záwieszone przy pásách wászych: Te pokázuią wam/ fałszywą piękność/ ktorey rzemięślnik/ ráczey iest dźieycą/ y przyczyną/ ániżeli twarz wászá. Y będźiećież wy báłwochwálnice/ Ziemie/ ktorą depcećie? wásze ćiáłá są tylo z prochu: bo ieżeli chcećie áby te były z Ciáłá; á gdźiesz ia znaydę sposoby/ do wyráżenia iego smrodu? SerreGosiewZwier 42.
– Co się tycze roskoszy. Iest to prożna myśl/ ktorey násze skłonnośći/ dáią iákieś Corpus, áżeby záżyć iey mogły zá rzecz widomą/ swoiemu bestyálstwu/ ták dálece/ że roskosz niemoże nic dokazáć/ chybá nászym poruszeniem: swoię krzepkość ćiągnie z nászey mocy: swą władzą z nászey zwierzchnośći. SerreGosiewZwier 9.
– Czytamy o Synách Izráelskich/ żewźiąwszy od Bogá nieskończoną bogactw liczbę/ po wyśćiu z Czerwonego Morzá; po potopie swych nieprzyiaćioł; vrobili sobie z tychże skárbow báłwány; á złączywszy oraz báłwochwálstwo z niewdźięcznośćią/ wystáwili ołtarze swemu bestyálstwu: ponieważ w szpetney iedney/ odlewáney bestyi/ reprezentowáli sobie Bogá. SerreGosiewZwier 53.
– Ponieważ ten [świat]/ iest iedną piłką śnieżną/ ktorą czás obracáiąc w ręku bezprzestannie/ roztapia powoli. SerreGosiewZwier 14.
– Ale vrwi go [kwiat Sosi]/ y przystroy się nim: zapách iego/ czyni tyśiąc przykrośći: bo się wszystek twoy humor/ oraz y miesza/ y smęći/ będąc zárażony/ mocą iego pięknego zapáchu. SerreGosiewZwier 13.
– Daymy to/ że morze ná podźiw vkázuie Swiátu/ y szerokość swoiego pánowánia/ y moc swoiey potęgi: iednák namnieysza łzá/ Człowieká pokutuiącego/ iest tyśiąckroć dźiwnieysza: ponieważ oná wstępuie/ áż do źrzodłá Láski/ do sámego Bogá (ktory ią dáie) á zatym wyżey Niebá. SerreGosiewZwier 32.
– Ow tám nárzeka przećiwko Swiátu/ skarżąć się ná iegołakoći[!]/ przeklináiąc iego przynęty: y názywáiąc go potyśiąckroć zdraycą/ Co zá száleństwo! á zá to nie iest zdrádzáć śiebie sámego; mieć społeczność z iednym zdráycą? wszák świát nie nośił nigdy ińszego ná sobie imienia/ y inszego tytułu: ná coż się kármić iego słodkośćią/ kiedy gorzkość iey widomie truie Dusze? SerreGosiewZwier 7.