Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż
SzembekSKaz oryginał
ZEBRANIE KAZAN Ná Wielką noc, Boże Narodzenie, Uroczystośći Nayświętszey Pánny y niektorych Swiętych Przez JASNIE OSWIECONEGO XIĄZĘCIA STANISŁAWA z Słupowá SZEMBEKA Arcybiskupá Gnieznieńskiego, Prymásá Korony Polskiey, y W. X. L. á ná on czas Biskupá Dionizyiskiego, Suffráganá, Kánoniká, y Officyałá Krákowskiego, miánych, á teraz do druku podánych w roku Panskim 1726

https://polona.pl/item/zebranie-kazan-na-wielka-noc-boze-narodzenie-uroczystosci-nayswietszey-panny-y,MTI2ODUxODg5/5/#info:metadata
Odnotowano 5 cytatów z tego źródła
– Rodźi się mowię iák znowu Dobrotliwy Pan Zbáwiciel nász, kiedy pobywszy trzy dni w grobie, stąpiwszy do Piekłow, y z tam tąd dusze SS. Oycow, ktorzy przed Męką iego Naydroższą iásnośći Boskiey oglądáć nie mogli, wybáwiwszy, dziś á to iuż nader szczęsliwie, chwalebnie y wesoło od smierći do żywotá wraca się z Zmartwych powstáie surrexit, przypátrowáliśmy się tęmi dniámi żałosnym okiem boleiącemu, przypátrzmy się dziś wesołym zmartwych wstałemu, á co za pożytki nam przynosi chwalebne zmartwychwstanie iego; z dálszey mowy zrozumiemy. SzembekSKaz Av.
– Nie potrzebá nam mowię tych y innych ná pámięć przywodzic przykładow; káżdy grzesznik ktory trwa w grzechách, ktory przestáie wcięszkich nałogách, á nie ma się do pokuty, do popráwy, ktory się sprzećiwia natchnieniom Boskim, nie ustępuie nic w zakamiałośći swoiey, żadnemu z tych iak kto się widzi być w grzechu, á nie chce się weń wkładáć, ale ma się do poprawy, do spowiedźi, zwykł do siebie mawiáć, cięszko mi, duszno mi, z tym grzechem iák z kámieniem ná duszy, á iak się wyspowiada, to mu się zda, iákby ciężaru naywiększego pozbył. SzembekSKaz D2v.
patrz: DUSZNO
– [...] y ták co dobrotliwy Zbawićiel obrał sobie był Apostołow, áby zmartwychwstanie iego ogłaszáli byli, cáłemu świátu, to sobie obrał trzy Marye zá Apostołow, do Apostołow, aby ie były wprzod ogłośiły samymże Apostołom: mulieribus tanquam Apostolis usus est, ad Apostolos. paeclarum Sanctarum Mulierum elogium! uważa ieden z Neoterykow. SzembekSKaz Ev.
patrz: NEOTERYK
– Mowi S. Antoni, w ten czás człowiek zwala z śiebie ten kámień, kiedy się przez pokutę do Bogá nawraca. Łázarz ow przez Chrystusa w Piśmie świętym wskrzeszony iest figurą każdego grzeszniká, w grzechach iáko w grobie iákim obumarło leżącego, kamieniem przywálonego; przychodźi wskrzesáć Łazarza Chrystus, aliśći náypierwey mowi, Tollite lapidem odwalcie kámień, potym głosem wielkim zwołał. SzembekSKaz D3.
patrz: WSKRZESAĆ
– Powstać z grzechow, założyć fundament struktury żyćia chrześćiańskiego przez pokutę, á potym nie wywodźić śćiany, nie poprawić żywotá, ale się wracać do nałogow, do zbrodni swoich, á coż iest inszego, tylko naśladować iednego Psiętá, ktore do womitu swego wraca się, abo wieprze iakie ktore choćby kto naypiekniey wymył, postáremu one zaraz do błotá idą. SzembekSKaz B4.
patrz: WYMYĆ