Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż
ReskryptSzlachCz II 1606 wydanie wtórne
Reskrypt ślachcica jednego na ów skrypt, który przeciwko Zebrzydowskiemu, wojewodzie krakowskiemu, jakiś gregoryanek wydał: »Otóż tobie rokosz«

http://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=38359&from=FBC
Odnotowano 8 cytatów z tego źródła
– Azaż na nas samych non indixerunt wojny teraz pod Sendomierz? A co żałośniejsza, że bezmiłosierni bracia żołdowi zapamiętali sławy przodków swych i swojej, a dali się biednemu groszowi zaprzedać, który częścią w giełdach albo raczej w karczmach i na wszetecznych miejscach potracili. ReskryptSzlachCz II 64.
– Azaż nawet od rogatych czapek, bezecnych ze wszech stron wywołańców, nie wychodziły z druków tytuły, gdzie go heredem zwano? (Acz i tych, da Pan Bóg, rogalów nadzieja omyli i onych samych w dziedziczeniu tu, którzy się dziedzicami nie porodzili). ReskryptSzlachCz II 63.
– O głupi pisarzu, doczytałeś się, o co? A czytałżeś, co za król, jakiem go tyranem kroniki opisują wieczne? Czytałżeś, jaki żal potem i pokuty odprawował za tego Skarbimira? Owo, jako widzę, że do tego wszystkiego tyraństwa i tę naturę dobrowolną radzibyście przyciągnęli, a zwłaszcza wy, łupieżni wilkowie. ReskryptSzlachCz II 65.
– Znajduje cię autorem rozruchów po domiech, waśni, zwad miedzy bracią. A także to ślepi ci nietoperzowie, którzy gwałtem nie chcą prawdy znać a widzieć, co widzą przed sobą. i kładłbym zakład, że o rąbania, zabijania jeszczeby augustowskie kryminały się znalazły. ReskryptSzlachCz II 68.
– Przeciwko któremuśmy nigdy tej waszej chęci nie mogli ze łzami mało nie krwawemi otrzymać na obronę i na okup krwie szlacheckiej od pogan, ale teraz przeciwko nam i Rzpltej i temu cnemu senatorowi złożeliście pobór duchowny, miecz przeciwko nam i wolnościom poprzysiężonem w ręce królewskie podajecie z owemi niezbednemi nowo zmyślonemi nabożeństwy rogalami, z których jeden często się uskarża na wolności nasze na kazaniach, ów niezbedny Skarga, któremu lepiej beło młótem w Grójcu karmić świnie, aniż tu słowem bożem, co niem niegodnie szafuje. ReskryptSzlachCz II 68.
– Nie ruszył ich ten żal nic braciej naszej, nie obszedł pana, którego tak dobrze i z sumnieniem jego oprymowali, ale jeszcze im większego wesela przybywało (pana mając po sobie), wołając: »Nalej!« jako wojewodzie podolskiemu teraźniejszemu. Ich powłokom z panem namniej się nie dziwuję, jako gregoryankom, którzy nie chcieli żadnego gregoryańskiego terminu opuścić, mianowicie i tego świętego michalnego szkolnego nie zaniechali, który się pospolicie przez obieranie króla miedzy żaki odprawuje... ReskryptSzlachCz II 60.
patrz: POWŁOK
– Pytam, jeśli ex virtute w łaskę pańską promotus? Ale się mnie zdaje, że nie, jedno ex gratia a z upodobania tego, iż ad compositum principis żyje, ten za świeść, ów też za świeść mając żonkę. ReskryptSzlachCz II 73.
– [...] Pan Bóg, który jest władcą serc ludzkich, wysłuchawszy twe nabożne modlitwy, nie chciał cię mieć miedzy tą ohydą zapowietrzonej rady, lecz cię wyrwał od nich i ukazał nam jeszcze przez, cię nad upadłym narodem polskim, że nas nie chce mieć w smrodliwej niewolej życia (choć pod takowem panem, który gruby będąc, grubemu narodowi a plebeio nauczeł się panować). ReskryptSzlachCz II 61.