Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż
BohJDiab oryginał
Diabeł w swoiey postaci albo o upiorach, gusłach, wrozkach, losach, czarach ; z Przydatkiem o ukazywaniu się duchow y odpowiedzią na zarzuty przeciwko pierwszey częsci czynione

https://polona.pl/item/diabel-w-swoiey-postaci-albo-o-upiorach-guslach-wrozkach-losach-czarach-z,NTY1MjQ3NjY/9/#info:metadata
Odnotowano 10 cytatów z tego źródła
– Serenus Samoniacus nauczyciel młodego Gordiana radził od febry nosić na szyi słowo Abrakadabra uwinięte w płotno glozuiąc co dzień z końca iednę literę: tak Abrakadabr, Abrarakab, abrakada, abrakad etc. BohJDiab 227.
– Same proroctwa zawieraią błędy przeciwko Chronologii Papieżow, poznieyszych liczą przed temi, ktorzy pierwey obrani byli od nich, miedzy Papieżami liczą się Anti Papieżowie albo intruzowie na stolicę bez ostrzeżenia, iż nie byli prawemi wyiowszy tylko dwoch. BohJDiab 251.
– Według nich, Mathathiasz zwyciężył Antyocha mocą liter czterech, ktore mu Anioł ukazał, y ktore on na proporcu odmalować kazał, y od nich nazwany Machabeyczykiem. BohJDiab 229.
– Pallas liczbę siedym miała za znak Panieństwa: ponieważ ona nie pochodzi z multyplikacyi inney liczby. BohJDiab 238.
– Czwarty przydatek odrażaiący od wierzenia powieściom o czarach, y czarownikach są śrzodki, ktorych przeciwko nim uzywaią iakie są, nosić przy sobie trochę soli, albo pestkę daktylową wypolerowaną, albo cybulę, plunąć ubieraiąc się w trzewik prawy, albo na włosy, ktore czeszącym się wypadaią, albo trzy razy na łono, moczyć ręce lub nogi w urynie zawiesić na plecach dzieci kawały zwierciadła stłuczonego, albo skorki lisiey, lub owczey, albo według Pliniusza Hyeny z czoła, mieć żywe srebro w trzcinie, albo ziele nazwane połacinie Bracchar wypić wodę, w ktorey czarownicy ręce myli, pożyczyć albo ukraść co od czarownikow, używać wszelkiego rodzaiu gnoiow, ktorych wstyd wymieniać zabrania, uderzyć czarownika, krew mu spuścić, ogolić go, y inne czynić sprawy, y nosić ochrony, ktore tylko komu nieroztropna boiazń poda. BohJDiab 301.
patrz: RĘKA
– ...potrzeba mieć sposobność wrodzoną, y przymioty osobliwsze, ktore niewszyscy ludzie maią, tak dalece, że naymnieysza wada rozumu, naymnieysza boiaźń, y powątpiewanie wszystkie prace wrożących prożne czynią. BohJDiab 255.
patrz: WRÓŻĄCY
– Tenże wrożącemu pomyślność z piania koguta rzekł: wierzyłbym, gdybym nie kogutow, ale ryby usłyszał pieiące. BohJDiab 202.
patrz: WRÓŻĄCY
– Papyryus lękaiąc się, aby żołnierze serca nie tracili dla wiesczkow, iednego pomyślnośc, drugiego niepomyślność wrożącego: ponieważ kurczęta ieść niechciały, kazał ich postawić na czele woyska do potyczki uszykowanego: a gdy wiesczek pierwszy niepomyślność wrozący poległ, podobno postrzałem nie nieprzyiacielskim, ale własnychże namowionych żołnierzy, zawołał Papiryusz: iuż Bogowie są przebłagani: ponieważ winowayca poległ. BohJDiab 202.
patrz: WRÓŻĄCY
– U Turkow niezliczona liczba iest wrożkow. BohJDiab 260.
patrz: WRÓŻEK
– Ezechiel c, 21. powiada: iż Nabuchodonozor wrożył przez strzały, stoiąc na roztaynych drogach, na ktore miasto miał pierwey broń swoię obrocić. BohJDiab 259.
patrz: WRÓŻYĆ