Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż
NobRudSzkoła oryginał
Szkoła Swiata Albo Nauka Iednego Oyca Dana Synowi Swemu Iak Ma Zyc Y Postępowac Na Swiecie : Na Rozmowy Podzielona. Cz. 1-2

http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=17316
Odnotowano 5 cytatów z tego źródła
– Mamercus bogaty kupiec pożyczył pięc tyśięcy czerwonych złotych iednemu zacnemu Prałatowi, ktory miał w dyspozycyi swoiey kilka bogatych Abbacyi, á osobliwie iedną, o ktorą Mamercus starał śię dla swego syna, ten zaś Prałat niechćiał z samey iey ustąpić szczodrobliwośći, dla tego wyiednawszy dyspensę w Rzymie y pozwolenie u Dworu ustąpił tey Abbacyi synowi tego kupca, ktory także z swoiey strony chcąc śię pokazać wdźięcznym, wźiowszy oblig w oczach Prałata poszarpał y wyrzućił w ogień. NobRudSzkoła 350-351.
patrz: ABBACJA
– Człowiek niepowinien być ganionym za to, że śię stara do nich przyść, ieśli ma w sobie przymioty zdolne do zadość uczynienia swemu urzędowi, gdyż chwalebno iest, iść drogą prostą ktora do nich prowadźi, to prawda że rzecz trudna iest starać śię o godność Kośćielną, w nagrodę swoich prac y zasług, ażeby śię przy tym cokolwiek nie przymieszało pychy; Ale coż czynić, nayczystsze serce ludzkie ma iednak zakrytą iakąkolwiek sobie przyzwoitą ułomność, ale ambicya ufundowana na prawdźiwych zasługach, nie ma nic w sobie nagannego, á iako iest rzecz świętokracka przychodzić do tego poświęconego urzędu przez srzodki niegodźiwe, tak chwalebno iest przez drogi proste, y sprawiedliwe. NobRudSzkoła 318.
– [...] nayłatwieyszy y naylepszy sposob do nauczenia śię Geographii iest przez Hydrographią, to iest przez znaiomość wod, gdyż mało iest miast takich ktoreby nie leżały nad rzekami, więc kto wie bieg onych, łatwo może poznać mieyść sytuacye, y iakie miasta nad iey leżą brzegami. NobRudSzkoła 368.
– Możno tu przydać że niećierpliwość w przyśćiu do fortuny, prowadźi człowieka często do występku, ponieważ Pismo mowi: że iest rzecz trudna, ażeby człowiek był niewinnym, ktory śię w krotkim zbogaći czaśie. NobRudSzkoła 309.
– Trzeba potym także wiedźieć, że natura nam daie skryte pobudki, ktore nas przychylaią do iakiego stanu nam przyzwoitego, y że lepiey nam powodźi śię w tey professyi, ktorą dobrowolnie sobie obieramy, aniżeli do ktorey nas wola inszych przynagla, y ktorą obieramy przećiwko naszym skłonnośćiom; ponieważ wszystko czyniemy z ochotą y ukontentowaniem w pierwszey; w drugiey zaś sprawuiąc śię z obrzydzeniem y oddaleniem, niepodobno ażebyśmy mieć mogli powodzenie szczęśliwe. NobRudSzkoła 278.
patrz: NIEPODOBNO