Pobieranie
PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż
Odnotowano 114 cytatów z tego źródła
– Przy gębie rzeki Obio iest ieden báłwan stáry iako Bábá trzymáiąc dwoie dzieci ná ręku iedno á drugie v nog ktory obywátele zowią złotą bábą. BotŁęczRel IV 133.
patrz:
– O Chrześciánách ná wyspie Socoterze. [...] Idą po wielkiey części zá wiárą y obrządkámi Abissinow/ ále więtszą máią niewiádomość/ y więcey błędow w wierze: ábowiem będąc práwie odsádzeni od wszelákiego społkowánia z Kátholikámi/ nie máią też żadney pomocy duchowney/ ktorey kośćioł Rzymski zwykł dodáwáć zá obcowániem swym synom. BotŁęczRel IV 225.
– Zowią ich Ioghi [...] Chodzą pielgrzymuiąc po Indiey y wstrzymawáią się od wszelkiey roskoszy y od vciechy cielesney áż do pewnego czásu: po ktorym zostáią Abdutámi/ to iest/ wolnemi od praw/ y iákby iuż nie grzeszącemi. BotŁęczRel IV 138.
patrz: ABDUT, ABDUTA
– Z tákąż wolnośćią y złorzeczeństwem mowi o tychże zakonnikách/ y o rzeczách świętych/ w Adágiách/ y w inszych kśiążkách swych. BotŁęczRel IV 1.
patrz: ADAGIUM
– Naprzod się náwrociłá do wiáry ziemiá Tigia; y tey ziemie ięzykiem wszytkie pismá iáwnie podziś dzień wydáią: Vpádli potym wespoł y z Costámi Égyptskiemi w haeresią Eutichiáńską/ pod Pátryárchy Alexandriyskiego posłuszeństwem będąc/ ktoreg[o] oni przyznawáią zá głowę/ y zá Doktorá/ od ktorego też miewáią swego Abunę/ to iest Pátryárchę. BotŁęczRel IV 219.
– Iest też miedzy nimi sektá Kobtinow szalona y bestyálska. Ieden z tych pokázował się/ nie bárzo temu dawno/ po vlicách y po mieyscách Algierskich/ iákby ná koniu ze trzciny/ á vździenicę y muńsztuk miał skorzáne. BotŁęczRel IV 148.
– Miedzy wielą sekt Máhometáńskich są też Morobitowie/ ktorzy prowádzą żywot nawięcey po pusczách/ á obieráią się koło professiey Philosofiey/ Etiki/ máiąc niektore principia rożne od Alcoranu. BotŁęczRel IV 148.
patrz: ALKORAN
– Niektorzy mieli zá Bogá słońce/ ábo miesiąc/ drudzy drugie rzeczy niebieskie ábo ziemskie/ właśnie iáko Aegiptczykowie stárzy. Co vłácniło/ y łácni bárzo wprowádzenie tám Alkoranu y Máhumetostwá. BotŁęczRel IV 141.
patrz: ALKORAN
– Iest tám iedno mieszkánie w ktorym powiádáią iż iest tych olmáriy z bożkámi więcey niż 420 000. BotŁęczRel IV 136.
– Abubequer fundował sektę: Melchią ktorey się ięli powszechnie Arabowie/ Saraceni y Africani. Omar był authorem Anefiey/ ktora panuie miedzy Turki y w Siriey. BotŁęczRel IV 148.
patrz: ANEFIJA
– GDy we śrzodku młodych lat vmárł Odoárdus/ pokazał P. Bog Angielczykom/ y inszym ich sąśiádom wielkie świátło żarzliwosći y pobożnośći/ ále ná krotki czás. BotŁęczRel IV 50.
patrz: ANGIELCZYK
– Abowiem oprocz owych/ ktorzy tám zostáli iescze od czásu Bárbárossy/ y od inszych Hetmánow Tureckich/ ktorych byli ná morzá násze náwiedli Fráncuzowie/ y od porażki v Alzerbe/ y w Bárbáriey (kiedy zginął Sebástyan krol Portogálski) niemász tego roku/ żeby rozboynicy/ nászláduiąc smiáłość y przykłádu Drákoná Angielczyká/ niepozwaláiąc nigdy nie tylo pokoiu/ ále też áni przymierza/ nászym morzom/ nie miei pobráć bárzo wiele ludu po brzegách Hiszpáńskich/ Sárdińskich/ Corsickich/ Siciliyskich/ y áże do gęby Tibrowey. BotŁęczRel IV 237.
patrz: ANGIELCZYK
– Vpatrzywszy tedy Mahomet occasią napisał ieden zakon w ktorymby wszyscy mogli mieć nieiaką cząstkę. Ratowali go w tym dwai żydowie Apostatowie y dway haeretikowie łotrowie. BotŁęczRel IV 146.
– Bałwochwalcy idą powszechnie mowiąc od rzeki Obio az do Oceanu y po wszytkich wyspach ktorych iest bez liczby na tamtym Arcipelagu niezmiernym. BotŁęczRel IV 132.
patrz: ARCYPELAG
– ROzszerzjłá się też wiárá Chrześciáńska y szerzy się vstáwicznie ná Oceanie Atlantskim/ przez Coloniae/ ktore tám wprowádźili/ częśćia Cásztiliani/ częścią Portogálczycy. BotŁęczRel IV 236.
patrz: ATLANTSKI
– ROzszerzjłá się też wiárá Chrześciáńska y szerzy się vstáwicznie ná Oceanie Atlantskim/ przez Coloniae/ ktore tám wprowádźili/ częśćia Cásztiliani/ częścią Portogálczycy. BotŁęczRel IV 236.
patrz: ATLANTSKI
– Lecz nic bárźiey nie rátowáło rozszerzenia sekty iego iáko powodzenie ná woynách/ y rozmáite zwyćięstwá: gdyż Máhomet poráźił Persy/ został Pánem Arábiey: wypędźił Rzymiány z Siriey: á iego następcy potym rozszerzyli páństwo od Eufrátesu/ áż do Oceanu Athlántskiego; y od rzeku Czarney/ áż do gor Pireńskich: y nád to pośiedli byli Sicilią/ náieżdżáli Itálią y przez 300. práwie lat vstáwicznie/ przybawiáiąc sobie páństwá/ ábo trapili/ ábo podbiiáli/ wschodnie y zachodnie kráie. BotŁęczRel IV 147.
patrz: ATLAŃSKI
– [...] á trwáło to ich sczęśćie ná woynách przez 300. lat/ pod ktorymi pośiedli wszytko to co leży miedzy rzeką Abiánem/ Oceanem Atláńskim/ y Hiszpánią/ y Sicylią/ y część Itáliey/ tákże y Fráńciey [...]. BotŁęczRel IV 210.
patrz: ATLAŃSKI
– Ze Franciey wywołani byli naprzod od Philipa Augusta a potym od Philipa pięknego [Żydzi]. BotŁęczRel IV 144.
– Ze Fránciey wywołáni byli naprzod od Philippá Augustá/ á potym od Philippá pięknego: ná koniec (ábowiem zá pieniadze dostawáli pozwolienia ná zwrácánie się) od Philippá Ludwiká/ ácz ich przećię zostáło potroszę áż do tego czásu w páństwie Auiniońskim. BotŁęczRel IV 144.
– Księgi wtore. W ktorych się mowi o Báłwochwálcách, o Zydách, o Mahumetánách, y o Chrześciánách Asiátickich, y Indiáńskich. BotŁęczRel IV 132.
patrz: AZJATYCKI
– Przy gębie rzeki Obio iest ieden báłwan stáry iako Bábá trzymáiąc dwoie dzieci ná ręku iedno á drugie v nog ktory obywátele zowią złotą bábą. BotŁęczRel IV 133.
patrz: BABA
– Nie zostáłoby czásu przypomináć zabobony ich w czárách y w wieżdżbiárstwách y caerimoniae przy vmárłych ábo-wiem gdyż władza Brámmánnow iest bárzo stára y nawyższa v tych tám [w Indiach] ludzi; tedy iest to ku wierze podobna iż námnożyli tych báłámuctw y plotek swych nád miárę. BotŁęczRel IV 138.
– Ludzie z Nársingi wierzą naprzod w iednego Bogá [...]: á potym y w czárty/ iáko w tych co są przyczyną złego: y przetoż więtszą tym cześć czynią/ á niż owemu: y buduią im wiele y spániáłych báłwanic/ y bogácą ie wielkimi intratámi: W niektorych z tych mieszkáią ludzie/ ktorzy iákby zakonnicy pilnuią służby báłwanow: w drugich mieszkáią białegłowy po osobnych komorách/ y nábywáią zyskow z swey sprosności ku czci támtym bałwanicom. BotŁęczRel IV 136.
patrz: BAŁWANICA
– Z Tátárámi grániczą ludzie Chińscy vwikłáni rozmáitemi báłwochwálstwy: chwalą bowiem niebo słońce miesiąc y insze gwiazdy: y wynáleŹce rzemiosł; y tych ktorzy zá iáką dzielnością znáczną ku posłudze pospolitey ábo też ktorego człowieká pártikulárnego popisáli się zá żywotá. BotŁęczRel IV 133.
– Chwalą też [mieszkańcy krainy Pegu] nieiákie báłwany rękámi porobione ná kżtałt Pyrámidow AEgyptskich [...] Są to fábriki porobione z cegieł y z wapná/ pozłocone [...] ná wierzchách máią nieiákie gorki z żelázá/ z bánią/ ábo kápelluszem nád nią spiżánym/ około ktorego są dzwonki. BotŁęczRel IV 136.
patrz: BANIA, BANIA, BANIJA
– Nie bawią się z niewiastami spolkuiąc z nimi [członkowie konwentów kapłanów Peguinów]. BotŁęczRel IV 136.
– Szátáństwo też záżywa wielkich sztuk bá y gwałtu áby ich czczono w postaci rozmáitych bestiy. BotŁęczRel IV 140.
patrz: BESTYJA
– Chineńczykowie/ śmieią się [...] z Bogow swoich [...] rzucaią przed nimi losy swe a iesli im lubo nie padaią tedy onym mizernym bożkom złorzeczą i kiymi ich biią. BotŁęczRel IV 134.
patrz: BIĆ
– [...] zbiorą naprzod niemáłą summę z iáłmużny y włożywszy ią sobie w biesági przepowiádáią kazánie ludzoim. BotŁęczRel IV 141.
patrz: BIESAG, BIESAGA
– Chirgessowie wieszáią vmárłych ná drzewách nád ktoremi ich księża czynią kazánie kropiąc słuchácze krwią znieszáną z błotem z gnoiem y z ziemią. BotŁęczRel IV 133.
patrz: BŁOTO
– Inszych tám ludzi nie grzebią ále ie palą żony tákże z nimi; ácz vbogie záraz á bogátsze w kilká dni po śmierci mężá. BotŁęczRel IV 137.
patrz: BOGATY
– Bonzi obrocili się od náuk do oręża. BotŁęczRel IV 139.
patrz: BONZA
– Nie mogą się żenić; iáko też áni Bonze zá mąż nie mogą iść. BotŁęczRel IV 139.
patrz: BONZA
– Támci po więtszey części byli księżą z Bonzámi; á ci Pány y ludźmi wielkich dzieł. BotŁęczRel IV 140.
patrz: BONZA
– Tám ieden krol Jápoński [...] zbudował 3800 kościołow z Conuentámi Bonzow ktore rozsádzone są w 16 dolinách. BotŁęczRel IV 139.
patrz: BONZA
– O Báłwochwálstwie Iápończykow [...] Bonzi ich księża y Doktorowie dzielą się ná iedennaście ábo ná więcey sekt rożnych y sobie przeciwnych, zgadzáią sie iednák z sobą. BotŁęczRel IV 139.
patrz: BONZA
– bożkom BotŁęczRel IV 134.
patrz: BOŻEK
– Teraz ci Brámmánni chwalą nieiákiego Párábrámmę y trzech iego synow. BotŁęczRel IV 138.
– W Indiey zwierzchność máią w Religiey z nawyższą władzą Brámmánni [...] á dizelą się ná dwie sekcie: bo niektorzy się żenią y mieszkáią w mieściech y máią to imię Brámmánni: drudzy bez żon żyią á zowią ich Ioghi. BotŁęczRel IV 138.
– Ci [Peguinowie] głowy golą á brody zápusczáią: vżywáią szat długich z rękawámi áż do nog. BotŁęczRel IV 136.
patrz: BRODA
– W wielkiey żyią [Bramini] ostrości y ścisłości z iáłmużny: Chodzą pielgrzymuiąc po Indiey y wstrzymawáią się od wszelkiey roskoszy y od vciechy cielesney áż do pewnego czásu: po ktorym zostáną Abdutámi. BotŁęczRel IV 138.
patrz: CHODZIĆ
– w czárty BotŁęczRel IV 136.
patrz: CZART
– Vpatrzywszy tedy Mahomet occasią napisał ieden zakon w ktorymby wszyscy mogli mieć nieiaką cząstkę. Ratowali go w tym dwai żydowie Apostatowie y dway haeretikowie łotrowie. BotŁęczRel IV 146.
patrz: DWA
– Po trzech dniách/ białegłowy y dzieci ciągną go [więźnia] y tárgáią/ iuż ná te/ iuż ná owę stronę/ powrozámi/ ktorymi iest obwiązány w pás: druga záś gromádá ciska nań iábłkámi/ y fruktámi rozmáitemi: á on też zbieráiąc one frukty po ziemi/ ktore może/ ciska też nimi ná swoich przeszládowcow/ mscząc się tych złości/ ktore mu wyrządzáią: á w tey swey nędzy prosi podczás o ieść y o pić/ áby nábył sił. BotŁęczRel IV 86.
patrz: FRUKT
– HAEresiae/ Luterska y Kálwińska/ weszły znienagłá do Siedmigrodzkiey źiemie w roku 1562. bo ácz przedtym ią gábáły/ iednák ná ten czás iuż ią zgołá zepsowáły: y przywiodły powoli do tákiego kresu/ iż bliższa teraz iest od Máhometáństwá/ á niż do Chrześćiáństwá. BotŁęczRel IV 35.
patrz: GABAĆ
– NIezbożność heretycka zá czásow naszych/ iest iáko niewstydliwa wszetecznicá/ co owo powolna iest káżdemu/ ná wszeláką niecnotę: y iáko oná sławna korteziánká v Sálustiusá: o ktorey mowi: iż ták ćielesnośćią gorzáłá/ że częśćiey gábáłá mężczyzny/ á niż onę gábano. BotŁęczRel IV 61.
patrz: GABAĆ
– Przy gębie rzeki Obio iest ieden báłwan stáry iako Bábá trzymáiąc dwoie dzieci ná ręku iedno á drugie v nog ktory obywátele zowią złotą bábą. BotŁęczRel IV 133.
patrz: GĘBA
– Potomkow ich znáyduie się podziś dzień bárzo wiele w krolestwie Válentskim: (powiádáią żeby ich miáło bydź 22000 Fámiliy) nawięcey ich było w krolestwie Gránátskim bo też ta napośledzey odiskana z ręku Maurow [...]. BotŁęczRel IV 145.
patrz: GRANATSKI
– Pod czás wierszámi y śpiewániem pełnym vciechy y melodiey podnoszą ich do niebá: y ofiáruią im kury y gęsi grzecznie przyprawione y ryż y głowy wieprzowe (ktore zá nalepsze potráwy poczytáią w Chinie) y naczynie winá [...] BotŁęczRel IV 134.
patrz: GRZECZNIE
– A szátáństwo tez záżywa wielkich sztuk bá y gwałtu áby ich czczono w postaci rozmáitych bestiy. BotŁęczRel IV 140.
patrz: GWAŁT
– Postępowáłá tedy y pomnażáłá się co dźień Religia y nabożeństwo w krolestwie: nápráwowáły się kośćioły: poświącano ołtarze: budowano znowu ábo opráwiano klasztory mniszkom/ y Conuenty zakonnikom: ludźie z prágnieniem niewymownym/ zbiegáli się hurmámi ná Msze/ do Spowiedźi/ do Communiey/ do Bierzmowánia/ (ktory Sákráment w wielkiey vczćiwośći y powadze bywał w Angliey) ná obrządki chwały Boskiey. BotŁęczRel IV 52.
patrz: HURM, HURM, URM
– W Indiey zwierzchność máią w Religiey z nawyższą władzą Brámmánni [...] á dzielą się ná dwie sekcie: bo niektorzy się żenią y mieszkáią w mieściech y máią to imię Brámmánni: drudzy bez żon żyią á zowią ich Ioghi. [...] Chodzą pielgrzymuiąc po Indiey y wstrzymawáią się od wszelkiey roskoszy y od vciechy cielesney áż do pewnego czásu: po ktorym zostáią Abdutámi/ to iest/ wolnemi od praw/ y iákby iuż nie grzeszącemi. BotŁęczRel IV 138.
patrz: JOGA
– Przetoż iescze y dźiś Abyssini powiádáią/ iż nád Nilem ku zachodowi/ mieszka bárzo wielki narod żydowski pod iednym krolem możnym. Y niektorzy Cosmográfowie dźisieyszY kłádą w támtych kątách/ iednę Prowincią/ ktorą zowią źiemią Zydowską [...]. BotŁęczRel IV 208.
patrz: KOSMOGRAF
– [Miasto Mordin] leży ná gorze ták wysokiey/ iz też Turcy powiadáią/ że mieszkáńcy iego nie widáią nigdy ptástwá latáiacego nád swymi głowámi. BotŁęczRel IV 162.
patrz: LATAJĄCY
– Nie zá długo przyiácháli Polus/ máiąc władzą zupełną Legácką/ tákże y Kśiążę. BotŁęczRel IV 51.
patrz: LEGACKI
– A tám stany drugiego dniá pochwaliwszy/ y przyiąwszy vpomnienie y rádę Legatowę/ prośiły krolá y krolowey/ áby się zá nimi przyczynili/ y przeiednánie y łáskę im ziednáli. BotŁęczRel IV 51.
patrz: LEGATOWY
– Niektorzy mieli zá Bogá słońce/ ábo mieśiąc/ drudzy drugie rzeczy niebieskie ábo źiemskie/ własnie iáko AEgiptczykowie stárzy. Co vłácniło/ y łácni bárzo wprowádzenie tám Alkoranu y Máhumetostwá. BotŁęczRel IV 141.
patrz: ŁACNIĆ
– Zostáwił dwor pełen Politikow: to iest/ ludźi ktorzy nie wierzyli nic inszego/ tylko co im pożytek vkázowáło/ łákomych/ łupieżnych/ prágnących czći; bez sumnienia/ bez wiáry/ y bez Bogá. BotŁęczRel IV 47.
– Nic sobie nie ważą swych báłwanow/ przetoż łácno się chwytáią raz sekty Máhumetskiey/ drugi raz wiáry Chrystusowey: lecz nie wiele się ná obie oglądáią. BotŁęczRel IV 199.
– Posłány tu był od Oycá Xáueriusá nieiáki Pr. Gáspár Berzeus z Gudy miástá z Zelándiae, ktory sobie ták tám postępował/ […] odwodząc gorąco y skutecznie bárzo Chrześćiány z Europy od małżeństwá z białymigłowámi Máhumetankámi/ ábo Zydowkámi […] vcząc wiáry Chrześćiánskiey y Cáthechismu dźiatek y niewolnikow/ y ludu pospolitego. BotŁęczRel IV 193.
– Miedzy wielą sekt Máhometáńskich są też Morobitowie/ ktorzy prowádzą żywot nawięcey po pusczách/ á obieráią się koło professiey Philosofiey/ Etiki/ máiąc niektore principia rożne od Alcoranu. BotŁęczRel IV 148.
– Zá ktorą occásią Páywá/ począł discurrowáć szeroce o niezbożnośći y márnośći sekty Máhumetowey; á z drugiey strony o prawdźie y sczerośći zakonu Chrystusowego. BotŁęczRel IV 197.
– Ociec Máhometow był nieiáki Abdálá báłwochwálcá z pokolenia Ismáelowego á matka iego była Henniná zydowká: oboie podłey y vbogiey Conditiey. BotŁęczRel IV 146.
– Máią Kátholicy niektore mieyscá táiemne […]: lecz zbierowie y szpiegowie/ iáko pśi śledzący/ przeniknęli y wymácáli káżdy kąćik: y ták nie máią tám iuż inszych vćieczek y ochron/ tylko iáskinie/ doły/ á máclochy. BotŁęczRel IV 58.
patrz: MACLOCH
– Márchionowie Brándeburscy tákże wwiązáli się w kośćioły y ich dochody/ iáko w Máydeburski/ Náuelburski/ y Segubski. BotŁęczRel IV 9.
– Przetoź Auicenná ácz teź Máhometan sam ták o tym zakonie napisał. BotŁęczRel IV 147.
patrz: MAHOMETAN
– HAEresiae/ Luterska y Kálwińska/ weszły znienagłá do Siedmigrodzkiey źiemie w roku 1562. bo ácz przedtym ią gábáły/ iednák ná ten czás iuż ią zgołá zepsowáły: y przywiodły powoli do tákiego kresu/ iż bliższa teraz iest od Máhometáństwá/ á niż do Chrześćiáństwá. BotŁęczRel IV 35.
– Chrześćiánie vdáli się do Máhumetánstwá zá niedostátkiem kśiężey. BotŁęczRel IV 14.
– Isábellá záś ácz iey vśilnie żądano/ áby byłá znowu vtwierdźiłá/ y moc dáłá małżeństwom duchownych; nigdy tego iednák nie vczyniłá: tylko postánowiłá/ żeby nie bráli żony inszey/ iedno ktoraby zá vczćiwą poczytano: ále iednák trudno się żenić mogą/ tylko z podłemi małpiskámi. BotŁęczRel IV 55.
patrz: MAŁPISKO
– Dla czego niektórzy przywiedzeni do ostatniej desperacji/ rzucali syny swe do studzień/ drudzy się sami zabijali: wiele ich też przekonani takimi trudnościami i kłopotami/ podawali się i chrzcili: Niektórzy z tych potym pojachali za lepszą pogodą do Italii/ i osiedli się w Ferarzu/ w Mantujej/ w Wenecji/ nazywając się Marranami: a nakoniec założyli jednę niemałą Synagogę w Pisie. BotŁęczRel IV 145.
patrz: MARAN, MARAN, MARRAN
– Ná co gdy się Potryárchá nietrudnił áni przećiwił; przywiodł go też do tego/ áby ná támte mieyscá przyzwał przez listy dwu Oycow Iezuitow/ ktorzy dla pomocy duchowney Mármitow/ mieszkáli ná ten czás w gorze Libáńskiey. BotŁęczRel IV 215.
patrz: MARMITA
– Pátriárchá Máronitski iest z Czerncow ś. Antoniego. Obieráią go Biskupi y Czerncy: á potym go confirmuie stolicá Apostolska. BotŁęczRel IV 164.
– Pátriárchá potym dáie 200. Rubli Wielkiemu Kniáźiowi/ zá to másztálerstwo. BotŁęczRel IV 130.
– Przypomniałem tę superstytią ku wierzeniu niepodobną białych głów Nársingskich [o samospaleniu wdów]/ żeby káżdy obaczył iák wiele może zwyczay w ktorym się zrodzimy [...]. BotŁęczRel IV 138.
– Trzymáią [Syjamczycy] że ná ten czás [przy końcu świata] vkażą się ná niebie siedm oczy słonecznych ktore gorącem niepodobnym wysuszą rzeki y morze y spalą ziemię [...]. BotŁęczRel IV 135.
– ROzszerzjłá się też wiárá Chrześciáńska y szerzy się vstáwicznie ná Oceanie Atlantskim/ przez Coloniae/ ktore tám wprowádźili/ częśćia Cásztiliani/ częścią Portogálczycy. BotŁęczRel IV 236.
patrz: OCEAN
– [...] á trwáło to ich sczęśćie ná woynách przez 300. lat/ pod ktorymi pośiedli wszytko to co leży miedzy rzeką Abiánem/ Oceanem Atláńskim/ y Hiszpánią/ y Sicylią/ y część Itáliey/ tákże y Fráńciey [...]. BotŁęczRel IV 210.
patrz: OCEAN
– Lecz nic bárźiey nie rátowáło rozszerzenia sekty iego iáko powodzenie ná woynách/ y rozmáite zwyćięstwá: gdyż Máhomet poráźił Persy/ został Pánem Arábiey: wypędźił Rzymiány z Siriey: á iego następcy potym rozszerzyli páństwo od Eufrátesu/ áż do Oceanu Athlántskiego; y od rzeku Czarney/ áż do gor Pireńskich: y nád to pośiedli byli Sicilią/ náieżdżáli Itálią y przez 300. práwie lat vstáwicznie/ przybawiáiąc sobie páństwá/ ábo trapili/ ábo podbiiáli/ wschodnie y zachodnie kráie. BotŁęczRel IV 147.
patrz: OCEAN
– A iesliby mu kto nie ziścił obietnice wráca się y trapi onegoż patientá ták długo áż się mu viści. BotŁęczRel IV 140.
patrz: PACJENT
– Buduią im [swoim bogom] kościoły y śluby oddaią. Chwalą teź dyabły z piekłá y conterfetuią ich opásánych węźámi z ogniem pałáiącym z pászczeki. BotŁęczRel IV 134.
patrz: PAŁAJĄCY
– Trzeciego dniá vbrawszy się w napysznieysze száty co ich tylo máią iádą ná ono mieysce kędy był spalony ich mąż. Tám wstąpiwszy ná iedno wydáne mieysce vpomináią białegłowy w około stoiące żeby pámiętáły ná powinność ku swym małżonkom wyrządzáiąc im táką cześć. BotŁęczRel IV 137.
patrz: PAMIĘTAĆ
– Naprzod się náwrociłá do wiáry ziemiá Tigia; y tey ziemie ięzykiem wszytkie pismá iáwnie podziś dzień wydáią: Vpádli potym wespoł y z Costámi Égyptskiemi w haeresią Eutichiáńską/ pod Pátryárchy Alexandriyskiego posłuszeństwem będąc/ ktoreg[o] oni przyznawáią zá głowę/ y zá Doktorá/ od ktorego też miewáią swego Abunę/ to iest Pátryárchę. BotŁęczRel IV 219.
– Nie godzi się im áni zábijáć/ áni pátrzyć ná zábicie rzeczy żywey: kupuią ptástwo żywe/ od tych ktorzy ie chcą pobić/ y wypusczáią ich. BotŁęczRel IV 137.
patrz: POBIĆ
– Dał pewny termin zydom y Maurom ktorzyby się byli niechcieli pochrzcić áby pod nim wychodzili z Portogálliey. BotŁęczRel IV 145.
– Chciał nákoniec áby dzieci ich ktore nieprzechodziły 24 lat [...] wspieräiąc się w tym ná opieniey osobney Szkotowey - były wszytkie ácz też przeciw woley rodzicow zátrzymáne y pochrzczone. BotŁęczRel IV 145.
– y owszem wszędźie wszyscy pod niebiosá práwie wynośili: iż nie wspomnię nic/ iáko świádomey wszytkim rzeczy/ vrzędu W. M. przy boku Krolá I. M. Podkánclerskiego/ ná ktorym/ ácz iest bárzo trudny/ rádźiby byli wszyscy obywátele Koronni W. M. do śmierći widźieli. BotŁęczRel IV 7 nlb.
– Nie zostáłoby czásu przypomináć zabobony ich w czárách y w wieżdżbiárstwách y caerimoniae przy vmárłych ábowiem gdyż władza Brámmánnow iest bárzo stára y nawyższa v tych tám ludzi; tedy iest to ku wierze podobna iż námnożyli tych báłámuctw y plotek swych nád miárę. BotŁęczRel IV 138.
patrz: PODOBNA
– Gdy iuż był podrosł Arábowie Sceniti ktorzy zwykli záieżdżáć y kráść wszędzie poimáli go też y przedáli iednemu kupcowi Perskiemu. BotŁęczRel IV 146.
– Poháńbiłá tá spráwá dźiwnie Luterany/ ktorzy do tego czásu nie mogli nigdy y iednego szátáná wygnáć: á nie mniey też vćieszyłá Chrześćiány/ ktorzy baczyli/ iż się odnawiáią przez kápłany Kátholickie/ cudá Apostolskie. BotŁęczRel IV 29.
patrz: POHAŃBIĆ
– Przebiegał Criminalis káżdy mieśiąc wszytkie ony kąty/ ktore się rozćiągáią (zámykáiąc tám y ludźie Mácoie) iákby ná 200 mil/ pokrzepiáiąc wszędźie y náukę/ y duchá onych nowych Chrześćian: á mieli nászy iedno máłe mieysce ku pułnocnemu kráiowi/ blisko państw krolá Bisnagae... BotŁęczRel IV 177.
– ...pokázuiąc krolowi (iáko czynili ći wszyscy/ ktorzy chćieli wprowádźić kędy haeresiae zá czásow nászych) rospustę y złe spráwy Duchowieństwá/ bogáctwá niezmierne y możność zbytnią Biskupow/ zkąd pochodźiły niebespieczne seditiae y tumulty/ przelewánia krwie/ wypychánie Krolow/ mieszánie páństwá: nie zámilczáiąc też/ iák wieleby mogło przyść mu ku połatániu rzeczy iego/ gdyby się zbogáćił z Intrat Kośćielnych/ przywiodł go łácniuchno do Haeresiey. BotŁęczRel IV 66.
patrz: POŁATANIE
– Naprzod bowiem/ nie tylo Kátholicy/ ále też y haereticy biorą to sobie zá niecześć/ áby corki miáły być zwáne popowskimi żonámi: potym też y dla tego/ iż áże do tego czásu/ práwá Koronne nie ápprobowáły tákich małżeństw/ y przeto poczytáią ie zá porubstwá/ y potomstwá z nich máią zá bękárty. BotŁęczRel IV 55.
patrz: POPOWSKI
– ...ábowiem wroku 1556. Ottho Henrik Palatinus Reni, y Kárzeł Marchio Badae, wykorzenili Mszą ś. y wiárę Kátholicką z swych państw: ták postępuiąc Nicolaus Galla, pośiał też kąkol Lutherski w Rátisbonie/ á Martinus Kemnicius w Brunszwiku. BotŁęczRel IV 7.
patrz: POSIAĆ
– Po tych pomienionych Dekretách/ haeresia/ iák potok bez támy/ rozbiegłá się wszędźie po Niemcech [...]. BotŁęczRel IV 7.
patrz: POTOK
– [Wyznawcy Amidy] wsiádáią w nową barkę/ do szyie/ do rámion/ do bioder/ do vdow/ do nog náwiązawszy sobie kámieni: przybywszy ná głębokie morze/ przekolą barkę/ ábo wyskákuią do wody/ y ták się topią. BotŁęczRel IV 141.
– Vpátrzywszy tedy Máhomet occásią/ nápisał ieden zakon/ w ktorymby wszyscy mogli mieć nieiáką cząstkę. [...] rozgłosił go pozwaláiąc tego wszytkiego/ co tylo namiętność y ciáło ludzkie lubi/ á niemniey też/ podáiąc wolność niewolnikom/ ktorzyby iedno do niego przystáli. BotŁęczRel IV 146-147.
patrz: PRZYSTAĆ
– Lecz nie mnieysze było rosproszenie dwoygá pokolenia ktore się były wrociły do zydowskiey ziemie: ábowiem gdy rebellizowáli Neronowi Cesárzowi doználi ná pokaránie śmierci zádáney Pánu Chrystusowi ostátniego wykorzenienia [...]. BotŁęczRel IV 143.
– Mowilismy ná swym mieyscu o Africe: tu dla iáśnieyszey wiádomości oznáymię o rosproszeniu ich po Asiey y po Europie záraz. BotŁęczRel IV 141-142.
– W Indiey zwierzchność máią w Religiey z nawyższą władzą Brámmánni [...] á dzielą się ná dwie sekcie: bo niektorzy się żenią y mieszkáią w mieściech y máią to imię Brámmánni: drudzy bez żon żyią á zowią ich Ioghi. [...] Chodzą pielgrzymuiąc po Indiey y wstrzymawáią się od wszelkiey roskoszy y od vciechy cielesney áż do pewnego czásu: po ktorym zostáią Abdutámi/ to iest/ wolnemi od praw/ y iákby iuż nie grzeszącemi. BotŁęczRel IV 138.
patrz: SEKTA
– Lecz niemász żadney kráiny w Polscze wolnieyszey y świebodnieyszey/ sczerszey y czystszey od tych haeresiy/ żarzliwey/ y mocnieyszey w dotrzymániu sczerey wiáry/ iáko Mázowsze [...]. BotŁęczRel IV 119.
– Lecz Henrik ślepnąc co dźień to bárźiey w miłośći ku Bolenie/ wypráwił Thomam Kranmerum do Rzymu/ áby tám bronił tego ná co się vsádźił: á do tego kazał zbieráć po krolestwie Fráncuskim y Niemieckim Theologow y Práwnikow/ áby iego Cáusy/ zá pieniądze gotowe/ y zá nagrody wielkie bronili. BotŁęczRel IV 42.
patrz: ŚLEPNĄĆ
– chodźił wokoło przedawáiąc go/ y wołáiąc: kto z was chce kupić swego Bogá? y ználazł się ten/ ktory z nabożeństwá odiął go zá pieniądze z ręku tych świętokradźskich. BotŁęczRel IV 99.
– Byłá w iedney wsi/ ośm mil od miástá/ iedná dzieweczká/ ná imię Anná/ haeretyczká/ ále nátury prostey: Tá miáłá ciotkę czárownicę/ ktora się iuż byłá oddawnych lat oddáłá zá łup szátáństwu/ y obiecáłá im też y onę swoię siestrzankę: Przetoż áby ią do tego námowiłá/ dáłá iey kilká iábłek pięknych y wdzięcznych/ ále vczárowánych y záklętych [...]. BotŁęczRel IV 29.
patrz: UCZAROWANY
– Przećiwnym sposobem Stenon/ ktory o inszych ták rozumiał/ iákim sam był/ chcąc vpewnić sobie possessią krolestwá ludzkośćią/ y chcąc áduersarzá przeiednáć dobrodźieystwy/ postárał się iż Gostáwowi/ synowi Henriká Trollá/ obiecáne było Arcibiskupstwo Vpsálskie/ vrząd w támtym krolestwie/ y względem władzey/ y względem bogactw/ przedni. BotŁęczRel IV 61.
patrz: UPSALSKI
– Nie zostáłoby czásu przypomináć zabobony ich w czárách y w wieżdżbiárstwách y caerimoniae przy vmárłych ábowiem gdyż władza Brámmánnow iest bárzo stára y nawyższa v tych tám ludzi; tedy iest to ku wierze podobna iż námnożyli tych báłámuctw y plotek swych nád miárę. BotŁęczRel IV 138.
patrz: WIARA
– Przypomniałem tę superstytią ku wierzeniu niepodobną białych głów Nársingskich [o samospaleniu wdów]/ żeby káżdy obaczył iák wiele może zwyczay w ktorym się zrodzimy [...]. BotŁęczRel IV 138.
patrz: WIERZENIE
– Zowią ich Ioghi [...] Chodzą pielgrzymuiąc po Indiey y wstrzymawáią się od wszelkiey roskoszy y od vciechy cielesney áż do pewnego czásu: po ktorym zostáią Abdutámi/ to iest/ wolnemi od praw/ y iákby iuż nie grzeszącemi. BotŁęczRel IV 138.
– [Jan II przyiął ich ze dwiemá przednieyszemi Condytiámi] Jedná áby płácili 8 skudow od głowy: druga żeby po pewnym terminie wychodzili z krolestwá ináczey mieli trácić wolność. BotŁęczRel IV 145.
patrz: WOLNOŚĆ
– Ci [Peguinowie] głowy golą á brody zápusczáią: vżywáią szat długich z rękawámi áż do nog. BotŁęczRel IV 136.
– Przy gębie rzeki Obio iest ieden báłwan stáry iako Bábá trzymáiąc dwoie dzieci ná ręku iedno á drugie v nog ktory obywátele zowią złotą bábą. BotŁęczRel IV 133.
patrz: ZŁOTY
– [...] mowi się tu o Religiey/ y do tego opisuie się w ktorychby teraz terminách było Zydostwo/ Pogáństwo Máchumetáństwo/ y Haeretyctwo w Europie/ y po wszytkim świećie [...]. BotŁęczRel IV 8 nlb.
– W Indiey zwierzchność máią w Religiey z nawyższą władzą Brámmánni [...] á dizelą się ná dwie sekcie: bo niektorzy się żenią y mieszkáią w mieściech y máią to imię Brámmánni: drudzy bez żon żyią á zowią ich Ioghi. BotŁęczRel IV 138.
patrz: ŻONA