Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż
Odnotowano 278 cytatów z tego źródła
– Ach mnie nędzney czemum się ia urodziła/ abo urodziwszy się zaraz nie umarła? SpInZąbMłot 25.
patrz: ACH, ACH, AH
– Lucifer rowney iest mocy z Angiołami dobremi. SpInZąbMłot 60 marg..
– A ten poczet wybranych dwoiako się dzieli [...] tak iest od dobrych Aniołow czystością obdarzony. SpInZąbMłot 11.
– Trzeci są ludzie/ ktorych Aniołowie Boży w obronie swey [...] maią. SpInZąbMłot 1.
– Trzeci záś poczet ludzi czárom niepodlegáiącym/ iest nayosobliwszy/ to iest/ pilną strażą Anielską obwárowány/ wewnątrz y zwierzchu: wewnątrz przez wlanie łáski/ zewnątrz przez mocy niebieskich/ to iest: duchow niebiosá obrácáiących obronę. SpInZąbMłot 11.
– Abowiem iż szátáni są rozmáici/ iedni z naynisszego choru Anielskiego/ ktorzy máłe męki (oprocz vtráty roskoszy niebieskich/ do ktorych ná wieki wieczne nie przyidą) iáko zá máłe grzechy cierpią/ ci żadnego obrázić nie mogą zwłasczá szkodliwie/ ále tylko osobliwie żárty/ ábo figle stroią/ z ktorych niektorzy są latáwcámi/ ábo latáwicámi/ trapiący ludzie w nocy/ ábo ich grzechem cielesnym máżący. SpInZąbMłot 58.
– Powieda [Nider] ábowiem/ iż od nabożnych osob y pánien doświádczenie to ma/ że przeżegnawszy Krzyżem Świętym krowę y Pacierz zmowiwszy z Pozdrowieniem Anielskim trzydzieści kroć/ ábo blisko tego/ vstáie spráwá szátańska/ iesli ieno iest z czárow. SpInZąbMłot 273.
– O zwierzchowney záś straży/ ktora od Boga przez Duchy niebiosá obrácáiące pochodzi/ iest pospolta náuka/ [...] iż wszystkie okręgi niebieskie obrácáią się mocą Anielską [...]. SpInZąbMłot 13.
– Ponieważ świádczą Historye iż latáwcy zmowieniem Pacierzá/ ábo kropieniem wody święconey/ ábo też mowieniem Anielskiego pozdrowienia odganiáni od ludzi bywáli. SpInZąbMłot 202-203.
– Byłyby to [wzywania szatana] nie tylko zabobony/ y rzeczy nieprzystoyne/ ale y Apostasia/ abo oderwanie od wiary. SpInZąbMłot 250.
patrz: APOSTAZJA
– [Święty Grzegorz] powiada [...] o iednym arciczarowniku ktory [...] w klasztorze mniszek/ urodziwszą iedną mniszkę tak uczarował/ ze w gorączkę wpadła/ y utrapienie wielkie cierpiała. SpInZąbMłot 333-334.
– Były dwie bábie ná gościńcu/ ktore goście do gospody przyimowáły [...] czárow iednakich záżywáły. SpInZąbMłot 408.
patrz: BABA
– Ná spowiedzi [...] zeznáłá [panna]/ iż [...] bábá niektora z miástá/ przyszłá ią náwiedzáć/ y między inszemi słowy nie uczciwemi/ [...] to rzekła/ iż [...] chciała ią doprowádzić na mieysce/ gdzie mieszkáią młodzieńcy obywátelo[wie] miástá one[go] nieznaiomi. SpInZąbMłot 28.
patrz: BABA
– Czásu połogu nád zwyczaj inszych białych głow rodzących/ nie dopusczała do siebie [żona] wniść żadney białey głowy/ oprocz corki własney/ ktora iey iákoby bábiłá. SpInZąbMłot 145.
patrz: BABIĆ
– Dla bábienia przy połogu [...] wezwána byłá [kobieta]/ gdzie odpráwiwszy posługę do domu się wrácałá. SpInZąbMłot 144.
patrz: BABIENIE
– Gdy tedy miásto popráwy/ gorsza iescze żonę swoię baczył/ umyslił názáiutrz przegrozki swoie do skutku przywieśdź. SpInZąbMłot 362.
patrz: BACZYĆ
– Słychać było krzyk y potykanie woysk/ z ktorych żołnierze iezdni w rozmaitych barwach często się pokazowali/ iedni w czerni/ drudzy w czerwieni. SpInZąbMłot 293.
patrz: BARWA
– Nie bawiąc się tedy Hrabia / iechał do domu. SpInZąbMłot 35.
– Apostołowie [...] ieszcze nie byli doskonali w wierze/ gdy abowiem Pan był na gorze z drugimi trzema/ a uczniowie inszi między ludźmi sie bawili oziębłość iakaś wiary ich nadwątliła była. SpInZąbMłot 260.
– Był nádto málarz ieden przy kościele nászym Kolumbáńskim/ troiáką chorobą złożony. Bárwę ábowiem ná sobie miał podobnieyszą vmárłemu/ niż żywemu/ głuchy był z wielkiey cżęści/ y bárzo bełkotliwy. SpInZąbMłot 294 [297].
– Niektore Xiążę/ chcąc doświádczyć pewności te[g]o w strzelániu/ stawił mu syna swego máłego na cel/ y postáwiwszy grosz ná bierecie/ kazał mu [czarownikowi Puncterowi] go z łuku ugodzić/ ták żeby biereta nie ruszył. SpInZąbMłot 168.
– Gdy szátan upátrzy/ bądź to z biegu przyrodzenia/ bądź też z dopuszczenia Bożego że plagá iákaś ná ziemię przypaść ma [...] czyni to, że te bezbożne białegłowy zá náuką iego wierzą/ iż ony to wszytko spráwuią. SpInZąbMłot 434.
– Nápisano to y ma być opowiedano dla ohydzenia y zbrzydzenia się tym odstępstwem/ á żeby urząd ku pomście ták bezbożney zbrodni/ to iest: odstąpienia wiáry/ bárziey zápalił. SpInZąbMłot 153.
– O tákowych bezbożnych y przeklętych ludzi niezliczoney wielkości w tey sławney koronie, iż nikomu nie iest táyno, rzecz iest pewna. SpInZąbMłot 170.
– Iáko też y onego żołnierzá bezbożnego czternáście lat, Pozdrowienie Pánny Máriey/ od zábawienia szátáńskiego ochraniáło. SpInZąbMłot 8.
– Nikt więcey w kościele Bożym nie szkodzi/ iáko ten ktory bezbożnie żyiąc/ má ná sobie tytuł duchownego. SpInZąbMłot 357.
patrz: BEZBOŻNIE
– Trzy są sposoby przednieysze/ ktoremi szátáni ludzi niewinnych/ y nieostrożnych podchodzą/ z ktorych ustáwicznie bezbożność y odstępstwo czárownicze mnoży się. SpInZąbMłot 20.
– Białegłowy [...] porzucone od miłośnikow/ [...] do [...] pomocy szátáńskiey [...] udáią się/ żeby się zemściły/ uczárowawszy onego młodzieńcá/ ábo żonę iego/ dla ktorey czuią się być porzucone/ álbo też żeby się wszelkimi plugástwy y bezbożnością mázáły. SpInZąbMłot 32.
– To wszakże w podziwieniu bydź musi, że urzędy ktorym takowe zbrodnie karać, y onym zabiegać należy, na tę bezbożność prawie przez szpary patrzą. SpInZąbMłot Przedmowa.
– To wszytko wspomnieliśmy dla ohydzenia tey bezbożności: żeby ci ktorzy krzywd ludzkich srodze bronią/ dáleko pilniey i srożey krzywdy Bogá [...] y obelżenia wiáry Kátholickiey/ bez wszelkiego względu ná rzeczy doczesne bronili. SpInZąbMłot 141.
– Bog tymi bezecnymi ludźmi, y wszytkie prawa brzydzą się. SpInZąbMłot Przedmowa.
– Káznodzieiá [..] rzecze: O białagłowo/ wielka iest wiárá twoiá/ ktora ták bezecnym słowom moc dáłá/ y tobie wzrok przywrociłá! SpInZąbMłot 174.
– INsze záś choroby ktorymi czárownice ciáłá ludzkie zárażáią/ to iest: slepotą/ gwałtownymi chorobámi/ morzeniem bezmiernym/ kto dostátecżnie wylicżyć może: Przywiedźiem wszákże niektore z tych/ ná ktoresmy oczymá nászymi pátrzáli. SpInZąbMłot 133.
patrz: BEZMIERNY
– Ociec záś nárzekáiąc mowił: Biadá mnie/ co się stáło corce moiey? [...] Jam ciebie chciał niebieskiemu oblubieńcowi poślubić/ y rozumiáłem bydź przez cię zbáwiony/ á tyś szaloną miłością się rozżarzyłá. SpInZąbMłot 25.
patrz: BIADA, BIEDA
– Niemász gorszey głowy nád głowę wężową y gniewu nád gniew białogłowski. Lepsza rzecz iest mieszkáć ze lwem y smokiem/ ániżeli z złą białągłową. SpInZąbMłot 358.
– Płácz u białeygłowy iest kłamstwo. Dwoiákie łzy w oczách białogłowskich się znáyduią/ iedne prawdziwey boleści/ á drugie oszukánia. SpInZąbMłot 358.
– Płeć męską do każdego złego uczynku iedná chciwość ciągnie. Białogłowską płeć do wszystkich złości iedná chciwość prowádzi. SpInZąbMłot 358.
– Jáko ábowiem przez białość/ y świetność Bat/ według błogosłáwionego Grzegorzá cnot czystość: bądzmniey/ bądz więcey grzechow smrodliwość według pismá świętego/ zwykłá bywáć rozumiána. SpInZąbMłot 288.
patrz: BIAŁOŚĆ
– Aniołowie biczuiący. SpInZąbMłot 290 marg.
patrz: BICZUJĄCY
– O sposobie ktorym grady [...] pobudzać, także piorunmi i błyskawicami bić na ludzie, y na bydło zwykły [czarownice]. SpInZąbMłot 155.
patrz: BIĆ
– Pamiętam zem bestye bił/ ale nie niewiasty. SpInZąbMłot 104.
patrz: BIĆ
– Co abowiem może bydź sroższego, y obiążliwszego, iáko gdy te niezbożne białegłowy zdrowia ludzi y bydłá rozmáicie pozbawiáią? [...] á nákoniec iáwnie z szátány przymierze wziąwszy z nimi bespiecznie obcuią, biesiáduią, y (co áz brzydko wspomnieć) z nimi społkowánie cielesne odpráwuią? SpInZąbMłot przedm..
– Ná koniec Biskupi/ Prałáci/ y inszi pásterze/ gdy tákowym zbrodniom według swoiey możności nie sprzeciwiáią się/ áni zábiegáią tákowemu karániu/ podlegáią iakoby ich sámi przechowywali y bronili. SpInZąbMłot 176.
patrz: BISKUP
– Czytamy o Xiążęciu iednym/ ktory z Rzymiány chcąc bitwę zwieśdź/ bogato swoich/ ábo raczey szátánow y wieszczkow rádził się/ y pytał o zwycięstwie. SpInZąbMłot 425.
patrz: BITWA
– Pierwszego [konia] ábowiem białym/ drugiego rydzym/ trzeciego czarnym/ á czwartego bladym być opisuie [św. Jan]. SpInZąbMłot 288.
patrz: BLADY, BLADY, BLIADY
– Kwitną ná ten czas winnice/ gdy umysły wiernych Bożych dobre uczynki przedsiębiorą/ ále owocow nie rodzą: iesli od tego co przedsięwzięli błędámi iákimi bywáią odwodzeni. SpInZąbMłot 381.
patrz: BŁĄD
– Iest ábowiem tákich niezliczona rzecz/ ktorzy temu fałszywemu mniemániu wiárę dáiąc/ od prawdziwey wiáry odpadáią/ w błędzie pogańskim wiąznąć. SpInZąbMłot 413.
patrz: BŁĄD
– Y nie ináczey iáko pomnażaniem religiey wielu ludzi umysły z błędow heretyckich oczyściasz. SpInZąbMłot Przedmowa.
patrz: BŁĄD
– Abowiem choćże Poczęćie Syná Bożego/ w Pánnie nabłogosłáwieńszey sámá moc Boska skutecznie spráwiłá/ wszákże Anielską spráwą myśl Pánienska przez pozdrowienie/ y vmysłu vtwierdzenie/ y náukę/ bárzo wzbudzona y do dobrego sposobiona byłá. SpInZąbMłot 12.
– Azaż Job nie był spráwiedliwy y boiący się Bogá? SpInZąbMłot 436.
– [Niektórzy umarli] są ábowiem mękami swemi ták utrapieni/ że więcey boleią z nędze swoiey/ á niżeliby się żywym mieli myslić pokázowáć. SpInZąbMłot 298.
patrz: BOLEĆ
– Tegoż czásu kmieć nieiákiey wsi Wisentalu/ gdy bárzo ciężkimi boleściámi y morzeniem przez czáry był złożony. SpInZąbMłot 7.
patrz: BOLEŚĆ
– Burmistrz [...] przy obeczności rádziec y pisárzá łáziebniczkę kazał dáć ná probę/ y choć pewnie miáłá przy sobie czáry/ ktore milczenie spráwuią/ [...] o niewinności swoiey powiedáłá. SpInZąbMłot 161.
– Boskim náśládowcą SpInZąbMłot 97.
patrz: BOSKI
– Boskiemu SpInZąbMłot 356.
patrz: BOSKI
– Támże po skończeniu przenásládowánia/ gdy Iudás Máchábeus w potrzebie był/ pokazáli się nieprzyiaciołom iego z niebá/ mężowie konni/ z złotymi wodzámi/ ozdobnie Zydom hetmániąc/ z ktorych dwáy Machábeuszá w pośrzodku siebie máiąc brońmi okrytego strzegli. SpInZąbMłot 291.
– Pánná błogosłáwiona [Matka Boska] nabozney swey broni [kobiety mocno w Nią wierzącej] od szátana. SpInZąbMłot 32 marg.
patrz: BRONIĆ
– Do przełożenia záś skárgi ná nie [na czarnoksiężników], káżdy ma bydź przypusczány, nie ináczey iáko w występku obrázy Cesarskiego Máiestatu. Obrażáią ábowiem Maiestat Bogá naywyższego, w czym nikogo bronić niema żadne dostoieństwo, y w znácznym podeyrzeniu, ma bydź ná probę dány. SpInZąbMłot Przedmowa 7 nlb..
patrz: BRONIĆ
– Niedopuszcza [straż anielska] niewinnych o mnieysze grzechy sławić [...] dáleko więcey/ y potężniey człowieká niewinnego w osławieniu o ták szkárádny występek [o czary] będzie broniłá. SpInZąbMłot 130.
patrz: BRONIĆ
– Nákoniec Apuleius nigdy przed sedziámi Chrześciáńskimi o czáry spráwy niemiał, iedno przed pogáńskimi. O ktore gdy był oskárżony, iesli czuł że námienione náuki były przystoyne y pobożne, nie tylko się miał do nich przyznáć, ále też ich miał vczyć. Ráczey práwom przygánę dáiąc, ktore tákowych náuk broniły, y one potępiáły, miásto vszánowánia y vczczenia. SpInZąbMłot Przedmowa 8 nlb..
patrz: BRONIĆ
– Zygmunt. Czy miał iákiego prokurátorá chłop ten do bronienia spráwy swoiey? Ulryk. [...] widziałem/ że uważnie był y rozsądnie odprawowány [sąd] y pámiętam że obiedwie stronie/ miáły swoie rzeczniki uczone y wymowne. SpInZąbMłot 412.
patrz: BRONIENIE
– Szatani bywaią stracani/ gdy się sprawiedliwość karaniem występku tak brzydkiego odprawuie. SpInZąbMłot 2.
patrz: BRZYDKI
– Constancius záś Cesarz [mówi]. Wiele tákowych iest, ktorzy zá czárámi się udawszy, burze ná powietrzu czynią. SpInZąbMłot Przedmowa.
patrz: BURZA
– Są lekarstwa przystoyne/ y według náuki kościelney przeciw grádom/ y burzom powietrza. SpInZąbMłot 280.
patrz: BURZA
– Iáko grády/ ták y pioruny z błyskáwicámi spráwić iest im [Agnieszce łaziebniczce i Annie z Mindelhein] rzecz łátwa/ tákże ná morzu burzą wzbudzić. SpInZąbMłot 164.
patrz: BURZA
– Cyrce goście przyimuiąc dałá im trunki czárámi przypráwione/ ktorych iáko skoro skosztowáli/ w bydlętá rozmáité przemienili się/ ieden w wilká/ drugi w osłá/ á insi we lwá. SpInZąbMłot 403.
patrz: BYDLĘ
– Spráwą y mocą szátáńską ludzie mogą byudz obroceni w wilki y bydło/ y nosić mogą wszelkie ciężary/ ktorą robotę odpráwiwszy/ záś ku sobie przychodzą/ á nie miewáią w sobie zmysłu bydlęce[g]o/ ále rozum ludzki cáły w nich y nienaruszony trwa. SpInZąbMłot 407.
– Zyciem bydlęcy ten iest [człowiek]/ ktory żywot swoy rospuścił/ ták/ że go rozum w gránicách przyrodzonych zátrzymác nie może. SpInZąbMłot 376.
– O tym powiedáią/ że niektore Xiążę/ chcąc doświádczyć pewności te[g]o w strzelániu/ stáwił mu syná swego máłego ná cel/ y postáwiwszy grosz ná bierecie/ kazał mu go z łuku vgodzić/ ták żeby bieretá nie ruszył. SpInZąbMłot 168.
patrz: CEL, CEL, CYL, CZEL
– Constancius záś Cesarz [mówi]. Wiele tákowych iest, ktorzy zá czárámi się udawszy, burze ná powietrzu czynią. SpInZąbMłot Przedmowa.
– Czásu bowiem iednego [Szymon czarownik] rzekł Neronowi/ żebyś wiedział możny Cesárzu iżem iest Synem Bożym/ każ mię ściąć/ á ia trzeciego dniá zmartwychwstánę. SpInZąbMłot 406.
– Przeciw tey regule/ są cháráktery nieznáiome/ y słowá/ ábo imioná podeyrzáne/ tákże obrazki czárnoxięskie/ y im podobne/ ktorych wszytkich záżywáć nie godzi się iáko zabobonnych. SpInZąbMłot 279-280.
– Druga [czarownica] imieniem Wálipurgis/ w zádziáływániu milczenia przez czáry bárzo doświádczona/ ktora insze białegłowy uczyłá/ iáko tákowe milczenie uwárzywszy w piecu chłopiątko pierworodne spráwowáć miáły. SpInZąbMłot 48.
– Ná skończeniu spráwy chmureczká czárna wzdłuż ná człowieká/ ku gorze od czárownice się wynosiłá. SpInZąbMłot 76.
patrz: CHMURECZKA
– Lepkie wilgotności y niepogody mrowkom przeszkodą bywáią do chodzenia y prace. SpInZąbMłot 326.
– Zeby mężowie nie chodzili w szátách białogłowskich/ áni białegłowy w szátách męskich. SpInZąbMłot 285.
patrz: CHODZIĆ
– Potáiemnie podczás w osobie wężowey zá [siostrą] młodszą się po domu przechadzaiącą szátán chodził: podczas około uszu iey wołał/ podczas kołátánie/ y wrzask. Strászny czynił. SpInZąbMłot 302.
patrz: CHODZIĆ
– Iákoż tedy szátan mogł Iobowi szkodzić/ [...] A wiemy to/ iż Iob był mąż święty/y w woli Bożey iáko pismo świádczy záwsze chodzący. SpInZąbMłot 398.
patrz: CHODZIĆ
– Abowiem iż szátáni są rozmáici/ iedni z naynisszego choru Anielskiego/ ktorzy máłe męki (oprocz vtráty roskoszy niebieskich/ do ktorych ná wieki wieczne nie przyidą) iáko zá máłe grzechy cierpią/ ci żadnego obrázić nie mogą zwłasczá szkodliwie/ ále tylko osobliwie żárty/ ábo figle stroią/ z ktorych niektorzy są latáwcámi/ ábo latáwicámi/ trapiący ludzie w nocy/ ábo ich grzechem cielesnym máżący. SpInZąbMłot 58.
patrz: CHÓR, CHÓR, CHUR, HÓR, KÓR
– Czego áczkolwiek P. Bog częstokroć dla doświádczenia/ y karánia wiernych swoich dopuszcza/ przeciwnym wszákże sposobem ná vmocnienie wiernych y chwałę swoię cudá znácznieysze spráwuie. SpInZąbMłot 168.
patrz: CUD, CUD, CUDO, CUDO, CZUD
– Ták sie ábowiem ná Saulu Boska ręká pokazáłá/ ktory wiesczki y cżárowniczki w przod wygłádźiwszy/ potym sie ich sam rádźił/ przeto ná woynie y z synámi swymi zábit był. SpInZąbMłot 189<192> .
– Inquisitor Rumański w iednym roku czterdzieści czarownic y iednę skazał na ogień. SpInZąbMłot 38.
– Aczkolwiek tedy zá stárániem straży do przesłuchánia v sędziego żadny sposobem przyśdź nie mogł: iednák zá namową inszych rádziec/ dał mu wolne ucho. SpInZąbMłot 103.
patrz: DAĆ
– Podobną rzecz wsponima Grzegorz ś. w Dyálogách swoich: o iedney mnisce/ ktora száłatę iádłá/ w porzd iey nie przeżegnawszy/ wybáwił ią potym od szátáná błogosłáwiony Ekwicyus. SpInZąbMłot 114.
patrz: DIALOG
– [...] Circe/ ktora towárzysze Ulissesowe w bestye byłá obrociłá: tákże towárzystwo Diomedessowe w ptástwo obrocone/ ktorzy czás długi około kościołá Diomedessowego latáli. SpInZąbMłot 99.
– [...] rodzice z boiáźni częstokroć odgániáli/ ná koniec zá dokuczániem iey/ mąż rozgniewány/ zámknąwszy drzwi/ onę kotkę [...] osczepem ukłoł [...]. SpInZąbMłot 102.
patrz: DOKUCZANIE
– [...] mnich ten świeckim będąc/ był czárnoxiężnikiem znácznym. Miał ábowiem Xięgi szátáńskie o czárnoxięstwie/ y według nich dosyć rospustnie y opłákánie żywot swoy czás długi prowádził. SpInZąbMłot 317.
patrz: DOSYĆ
– Przeto choćże Xiążętá y rádá ich/ ktorzy tákowych chorá ią/ y bronią/ po vpomnieniu od swoich duchownych winom podpadáią/ ná tákowych opisánym insze wszákże woysko ponieważ bez rády/ y pomocy ich to sie dźieie/ y owszem dla obrony R. P. zdrowie swoie położyć są gotowi/ choć podobno z spraw czárownikow vćiechę iáką máia/ wszákże exkommunikácyey ábo wyłáczeniu od kośćiołá niepodlegáią/ powinni iednák są teo sie spowiedáć/ y przyrzec/ że sie tákowym odstępstwem brzydźić/ y według możnośći swey/ przeciwić mu sie beda. SpInZąbMłot 170.
– W piśmie starym czytamy. że czárownicy Pharaonowi wszytkie niemal plagi na Egipt przed oczyma Pharaonowymi przywodzili, ktore Moyzesz mocą Bożą sprawował. SpInZąbMłot Przedmowa.
– [...] teraz jest kápłanem/ w Biskupstwie fryzyginskim [...]. SpInZąbMłot 57.
– [...] glozá mowi: Rodzay ten Bátáństwá/ to iest: tá cielesnych roskoszy odmienność/ do ktorych duch on przylgnął/ niebywa zwyciężona/ ieno áżby duch modlitwą był utwierdzony/ y ciáło postem umartwione. SpInZąbMłot 259.
– Był [..] málarz ieden [...] troiáką chorobą złożony. Bárwę ábowiem ná sobie miał podobnieyszą umárłemu/ niż żywemu/ głuchy był z wielkiey części/ y bárzo bełkotliwy. SpInZąbMłot 294.
patrz: GŁUCHY
– Święty Grzegorz] powiada [...] o iednym arciczarowniku ktory [...] w klasztorze mniszek/ urodziwszą iedną mniszkę tak uczarował/ ze w gorączkę wpadła/ y utrapienie wielkie cierpiała. SpInZąbMłot 333-334.
patrz: GORĄCZKA
– Były dwie bábie ná gościńcu/ ktore goście do gospody przyimowáły [...] czárow iednakich záżywáły. SpInZąbMłot 408.
– Ná skończeniu spráwy chmureczká czárna wzdłuż ná człowieká/ ku gorze od czárownice się wynosiłá. SpInZąbMłot 76.
patrz: GÓRA
– Bárzo często też pástuchowie ná polu widáli/ iż niektore bydlętá trzy/ ábo cztery skoki ku gorze uczyniwszy/ záraz ná ziemię padszy zdychały/ á to wszytko zá powodem szátáńskim/ á spráwą czárownic. SpInZąbMłot 155.
patrz: GÓRA
– Są lekarstwa przystoyne/ y według náuki kościelney przeciw grádom/ y burzom powietrza. SpInZąbMłot 280.
patrz: GRAD
– Mrowki przy drzewách mrowiská swe máiące/ drzewom szkodzą/ korzenie ábowiem grzyząc y wilgotnosć obracáiąć/ korzeń schnie/ zátym y drzewo y gałęzie. SpInZąbMłot 375.
– Przeto iesli grzech iest opuścić ią [żonę]/ trzymáć záś przy sobie ledwie nie męká/ y musi to bydz/ żeby opuściwszy ie ludzie/ cudzołoztwem się mázáli/ ábo ie przy sobie trzymáiąc/ vstawiczny fasoł mieli. SpInZąbMłot 358.
patrz: GRZECH
– Ato czynią szátáni dla trzech przyczyn. Pierwsza/ żeby czárownicy nie tylko odstępstwem od wiáry świętey: ále też y świętokradźtwem álbo gwałceniem świątobliwych czásow. Páná Boga ciężey obráżáli/ á zátym ná duszách swych/ cięższe potępienie odnosili. SpInZąbMłot 73.
– Dni święte szátan nawięcey gwałcić usiłuie. SpInZąbMłot 73.
patrz: GWAŁCIĆ
– Skoro ábowiem wyspowiedał się [...] gdy świecę w ręku zápaloną niosł. Szátáná do siebie przystępuiącego poczuł/ ktory mu onę świecę gwałtownie z ręku wytrącił/ y iego sémego srodze obrázić usiłował. SpInZąbMłot 318.
– Insze záś choroby ktorymi czárownice ciáłá ludzkie zárażáią/ to iest: slepotą/ gwałtownymi chorobámi/ morzeniem bezmiernym/ kto dostátecznie wyliczyć może? SpInZąbMłot 133.
patrz: GWAŁTOWNY
– [...] Nieiáki Skáwius/ ten iáwnie śmiał się z tego chełpić/ iż kiedykolwiek chciał/ mogł się w oczách wszytkich nieprzyiacioł swoich w mysz przemienić/ y uiść rąk gwałtownych/ tych ktorzyby mu o gárło stali. SpInZąbMłot 318.
patrz: GWAŁTOWNY
– Y nie ináczey iáko pomnażaniem religiey wielu ludzi umysły z błędow heretyckich oczyściasz. SpInZąbMłot Przedmowa.
patrz: HERETYCKI
– [...] ná pozwy urzędu duchownego niechcąc stánąć [...] [czarownica] rąk Inquisitorskich uszłá/ ále postrzału klątwy bynamniey [...]. SpInZąbMłot 352.
– [...] ná ciele od głowy aż do stopy nie było mieyscá igłą pchnąć/ gdzieby iątrzystey krosty nie było/ w ktorych boleściách krzycząc/ á śmierci ieno pragnąc/ do czwartegom dniá trwáłá. SpInZąbMłot 135.
patrz: JĄTRZYSTY
– Ták Szymon czárownik zmamił oczy Neronowe y kátowskie/ ktory ścináiąc báráná/ rozumiał że ściął Szymoná/ co wszytko działo się przez omamienie oczu szátáńską spráwą. SpInZąbMłot 439.
patrz: KATOWSKI
– Są lekarstwa przystoyne/ y według náuki kościelney przeciw grádom/ y burzom powietrza. SpInZąbMłot 280.
patrz: KOŚCIELNY
– Bartholomeus de Spina Dominikan/ Theolog y Inquisitor w swey kśiążce/ ktorą nápisał o czárownicách/ powieda: Iż nieiáki Antoni Leo miesczánin Ferárski/ z żoną swoią pod przyśięgą zeználi/ że przed trzemá láty w łożnicy swoiey dobrze zámknioney nocy iedney/ dwá wielcy kotowie pokazáli sie/ cżuháiąc ná iedno ich dźiećię/ ktorych oni poniewasz spáli nie postrzegli/ áż skoro dźiećię krzyczeć poczęło. SpInZąbMłot 100.
patrz: KOT
– [Circe] towárzysze Vlissesowe w bestye byłá obrociłá: tákże towárzystwo Diomedesowe w ptástwo obrocone/ ktorzy czás długi około kościołá Diomedesowego latáli. SpInZąbMłot 99.
patrz: LATAĆ
– Niewspominam latania iego [Szymona czarownika], gdy za modlitwą Piotra S. z powietrza vpadł. SpInZąbMłot 5 nlb.
patrz: LATANIE
– Latáwicę ieden zá żonę wziął. SpInZąbMłot 418.
patrz: LATAWICA
– [...] człowiek ieden máiąc przenágábánie od latáwice/ skoro sie zubełnie wyspowiedał/ był dostátecznie wybáwiony. SpInZąbMłot 203.
patrz: LATAWICA
– [...] latáwcy tákże y latáwice nie dla żądze roskoszy cielesney/ niekiedy z ludźmi sie łączą oboiey płci/ ále z złośći wrodzoney żeby ie ták ohydzoną brzydkością zmázáli. SpInZąbMłot 372.
patrz: LATAWICA
– Iáko twierdzą o nieiákiey Meluzynie latáwicy/ ktora z iednym Grosem obcowáłá/ y wiele mu synow porodziłá. Z ktorych káżdy miał co w członkách cudownego/ bo ieden miał trzy oká/ drugi kły wieprzowe iáko powiedáią. SpInZąbMłot 416.
patrz: LATAWICA
– [...] o bytności latáwcow/ y latáwic/ żaden watpić nie może/ ktory iedno historye czyta/ ponieważ ták Kánony/ iáko Doktorowie święci/ od wielu set lat/ siłá o nich ná potomne czásy podáli/ y zostáwili. SpInZąbMłot 68.
patrz: LATAWICA
– Abowiem iż szátáni są rozmáici/ iedni z naynisszego choru Anielskiego/ ktorzy máłe męki (oprocz vtráty roskoszy niebieskich/ do ktorych ná wieki wieczne nie przyidą) iáko zá máłe grzechy cierpią/ ci żadnego obrázić nie mogą zwłasczá szkodliwie/ ále tylko osobliwie żárty/ ábo figle stroią/ z ktorych niektorzy są latáwcámi/ ábo latáwicámi/ trapiący ludzie w nocy/ ábo ich grzechem cielesnym máżący. SpInZąbMłot 58.
patrz: LATAWICA
– [...] szátan bądź to iáko latáwiec/ bądź iáko latáwicá/ dzieci żadnym sposobem rodzić nie może. Ale dzieci tákowe są własne obłudy: ábo gdzie indziey vkrádzione y podrzucone. SpInZąbMłot 453.
patrz: LATAWICA
– [...] podczás rozumieią białegłowy/ iákoby miáły płodem zástąpić z latáwcem y odymáią się im bárzo żywoty. A gdy rozumieią że czás porodzenia przyszedł/ trácą onę rubość tylko wypusczeniem z siebie wielkich wiátrow. SpInZąbMłot 374.
patrz: LATAWIEC
– Ponieważ świádczą Historye iż latáwcy zmowieniem Pacierzá/ ábo kropieniem wody święconey/ ábo też mowieniem Anielskiego pozdrowienia odganiáni od ludzi bywáli. SpInZąbMłot 202-203.
patrz: LATAWIEC
– Abowiem iż szátáni są rozmáici/ iedni z naynisszego choru Anielskiego/ ktorzy máłe męki (oprocz vtráty roskoszy niebieskich/ do ktorych ná wieki wieczne nie przyidą) iáko zá máłe grzechy cierpią/ ci żadnego obrázić nie mogą zwłasczá szkodliwie/ ále tylko osobliwie żárty/ ábo figle stroią/ z ktorych niektorzy są latáwcámi/ ábo latáwicámi/ trapiący ludzie w nocy/ ábo ich grzechem cielesnym máżący. SpInZąbMłot 58.
patrz: LATAWIEC
– PRzystąpmy zaś do wypisánia lekarstw vrodzáiom ziemskim służących/ ktore podczás przez robáctwo/ száráńcą/ wielkiemi hufámi po powietrzu zdálekich kráin lecącą/ ták/ że ziemię okrywa/ z gruntownym zepsowániem wszystkich vrodzáiow/ traw/ winnic/ bywáią wynisczone/ y spásione. SpInZąbMłot 281.
patrz: LECĄCY
– Białagłowá iesteś/ y nápominánia moie lekce sobie ważysz/ á rycerzem/ przez karánie srogie nád tobą/ bydź niechcę/ y żebyś od karánia rąk moich leżeć miáłá/ nie prágnę. SpInZąbMłot 362.
– Tákże przykazał/ żeby naczynia wszytkie nákrywáne były/ á ktoreby wieká niemiáło/ żeby nieczystym było poczytáne. Tákże w Lewityku 19. Nie będźiećie strzydz wkoło włosow/ áni będźiecie golić brody/ czynili to ábowiem pogánie ku vczciwośći báłwánom. SpInZąbMłot 284.
patrz: LEWITYK
– Wźiąwszy ią tedy zewlokł z szat/ áż do koszule/ á wźiąwszy iey ręce y nogi/ obszył w niedźwiedźią skorę/ ná rámioná wźiąwszy/ łáiącą y przeklináiącą zániosł ná mrowisko ogrodá swego [...]. SpInZąbMłot 362-363.
patrz: ŁAJĄCY
– Ták ludzkie ćiáło/ choć iest od grzechu vczynkowego wolne/ wszákże od rozney płći dotknione/ bárzo łátwiuśieńko náturę oboię cżłowieczą máże. SpInZąbMłot 368.
– Nákoniec námieniona łáźiebniczká spalona/ powiedziáłá/ że tákim sposobem od pewney báby byłá zwiedzioná [...]. SpInZąbMłot 28-29.
– Wászey Xiążecey Mci Páná mego Mciwe[g]o naniższy służebnik Stánisław Zambkowic Sekr: X. Ie[g]o Mci Páná Krákowskiego. SpInZąbMłot 16.
patrz: M, M, , MŚĆ
– Przyzwałem ia mágisterká/ to iest szátáná ktory mi odpowiedział/ iż żadney rzeczy z tych dwu vczynić nie mogł. Ma mowi: wiárę dobrą/ y z pilnośćią sie znákiem krzyżá znáczy. SpInZąbMłot 322.
patrz: MAGISTEREK
– Część Wtora Ciekáwemu potworá ábo fántásmá głowę vćięłá Chorobá málárzowá od potwory. SpInZąbMłot 297.
patrz: MALARZOWY
– Gdźie przypátrzyć sie możem/ iż ten Mędrelá od drobniuchnych y máluśienkich rzeczy záczyna/ to iest/ żeby czásu podnoszenia ćiáłá Páná Chrystusowego ná źiemię plwáły/ ábo oczy mrużyły/ ábo iákie słowá niepotrzebne mowiły: iáko iednę znamy iescze żywą/ od ludźi świetckich obronioną. SpInZąbMłot 21.
– A iesli czárnoźięskim Xięgom wiárę dáć mamy/ nápisáli doświádcżenie y sekret ieden mamiący: białeygłowy/ iákoby ony rozumiáły częśćiey się miewáć społęczność cielesną z nimi/ á niżeli w prawdźie miewáły. SpInZąbMłot 374.
patrz: MAMIĄCY
– Iesli sposobem opisánym szátáni ludźi mamiąc/ w ciáłách/ y głowách ich przebywáią. SpInZąbMłot 107.
patrz: MAMIĆ
– Prágnę tedy wiedźiec naprzod/ wielą sposobow y iáko cżárownicy/ ludźie zabobonni/ y im podobni tey iáżdźie podlegáią/ y od szátáná bywáią mamieni/ o ktorych trzymam/ że są grzechow rozmáitych/ y złośćią swą nád węgle czernieyszy/ według onego w Threnách 4. sczerniáłá nád węgle twarz ich/ y nie są poznáni ná vlicách. SpInZąbMłot 288.
patrz: MAMIONY
– Co vczyniwszy/ zá vżywániem lekarstw/ ná zdrowiu poczęło mu sie popráwowáć/ y oná mánia zlekká odstapiłá/ ktorą żeby miał y nápotym przed wszytkiemi práwie táił/ áż sie przedemną wyznał/ vsłyszawszy że tá chorobá iest przyrodzona. SpInZąbMłot 386.
patrz: MANIA
– Rádźiłem ilem mogł z pismá świętego onemu mániakowi/ żeby prawdźiwie zá grzechy swoie żáłuiąc miał mocną nádźieię od puscżenia grzechow/ álem nic nie spráwił. SpInZąbMłot 387.
patrz: MANIAK
– Gdźie przypátrzyć sie możem/ iż ten Mędrelá od drobniuchnych y máluśienkich rzeczy záczyna/ to iest/ żeby czásu podnoszenia ćiáłá Páná Chrystusowego ná źiemię plwáły/ ábo oczy mrużyły/ ábo iákie słowá niepotrzebne mowiły. SpInZąbMłot 21.
– Druga [czarownica] imieniem Wálipurgis/ w zádziáływániu milczenia przez czáry bárzo doświádczona/ ktora insze białegłowy uczyłá/ iáko tákowe milczenie uwárzywszy w piecu chłopiątko pierworodne spráwowáć miáły. SpInZąbMłot 48.
patrz: MILCZENIE
– Burmistrz [...] przy obeczności rádziec y pisárzá łáziebniczkę kazał dáć ná probę/ y choć pewnie miáłá przy sobie czáry/ ktore milczenie spráwuią/ [...] o niewinności swoiey powiedáłá. SpInZąbMłot 161.
patrz: MILCZENIE
– Powiáda też Sygisbertus/ y Wincencius w Xięgách swoich/ iż zá pánowánia Ludwiká wtorego Cerárzá/ w mieśćie Mogunciey/ szátan iedẽ wprzod kámieñmi ciskał/ y iákoby młotkiem we drzwi kołátał/ á potym iáwnie mowiąc: złodźieystwá odkrywáiąc/ y rozruchy śieiąc wielom sie náprzykrzył: potym wszytkich przećiw iednemu wzburzył: potym wszytkich przećiw iednemu wzburzył/ ktorego mieszkánie gdźiekolwiek mieszkał zápalił? y vdawał iákoby wszyscy zá iego grzechy ćierpieli. SpInZąbMłot 126.
patrz: MŁOTEK
– Grzegorz święty tákże powieda/ o iednym árciczárowniku/ imieniem Bázylim/ ktory z Rzymu po spaleniu towárzyszow swoich/ w vbierze mnichowskim vćiekł. SpInZąbMłot 333.
patrz: MNICHOWSKI
– Ale dałby to Bog żeby te sámy w swym odstępstwie poginęły/ nie wieleby drugich z sobą ná záteácenie poćiągnęły/ Iest ábowiem tákich niezliczona rzecz/ ktorzy temu fałszywemu mnimániu wiárę dáiąc/ od prawdźiwey wiáry odpadáią/ w błędźie pogáńskim wiąznąc. SpInZąbMłot 413.
– Święty Grzegorz] powiada [...] o iednym arciczarowniku ktory [...] w klasztorze mniszek/ urodziwszą iedną mniszkę tak uczarował/ ze w gorączkę wpadła/ y utrapienie wielkie cierpiała. SpInZąbMłot 333-334.
patrz: MNISZKA
– Trzećią tákże rzeczą Anioł dobry ku dobremu/ y zły ku złemu/ ácz zá Bożym dopusczeniem spráwą swoią kierowáć iest mocen. SpInZąbMłot 343.
patrz: MOCEN, MOCNY
– Nic inszego ábowiem nád wámi nie mówiłám / ieno modlitwę Páńską ábo Pacierz / y Kredo/ ábo skłądek wyznania wiáry chrześciáńskiey/ á záraz uzdrowieni iesteście. SpInZąbMłot 241.
patrz: MODLITWA
– Iáko grády/ ták y pioruny z błyskáwicámi spráwić iest im [Agnieszce łaziebniczce i Annie z Mindelhein] rzecz łátwa/ tákże ná morzu burzą wzbudzić. SpInZąbMłot 164.
patrz: MORZE
– Czásu bowiem iednego [Szymon czarownik] rzekł Neronowi/ żebyś wiedział możny Cesárzu iżem iest Synem Bożym/ każ mię ściąć/ á ia trzeciego dniá zmartwychwstánę. SpInZąbMłot 406.
patrz: MOŻNY
– MRowki ktore blisko ludźi ábo bydłá mrowiská swe cżynią/ cżęsto bywáią rozmiátáne/ to przez ludzką ciekáwość/ to przez podeptánie bydłá/ to przez biegánie psow/ więc też y od ptástwá. SpInZąbMłot 299.
patrz: MROWISKO
– Iáycá mrowcze żywot odymáią. SpInZąbMłot 465.
patrz: MRÓWCZY
– TERaz w ten Xiędze pod przyrodzeniem y własnością mrowek/ o czárownicách y mamieniu ich mowić będźiemy. Są tedy mrowki w bárwie rozmáite. SpInZąbMłot 287.
patrz: MRÓWKA
– Gdźie przypátrzyć sie możem/ iż ten Mędrelá od drobniuchnych y máluśienkich rzeczy záczyna/ to iest/ żeby czásu podnoszenia ćiáłá Páná Chrystusowego ná źiemię plwáły/ ábo oczy mrużyły/ ábo iákie słowá niepotrzebne mowiły: iáko iednę znamy iescze żywą/ od ludźi świetckich obronioną. SpInZąbMłot 22.
patrz: MRUŻYĆ
– Powieda [Nider] ábowiem/ iż od nabożnych osob y pánien doświádczenie to ma/ że przeżegnawszy Krzyżem Świętym krowę y Pacierz zmowiwszy z Pozdrowieniem Anielskim trzydzieści kroć/ ábo blisko tego/ vstáie spráwá szátańska/ iesli ieno iest z czárow. SpInZąbMłot 273.
patrz: NABOŻNY
– Wszákże w mocy wolney woley ludzkiey iest. tákowe spráwy y nátchnienia. ábo przypuszczáć/ ábo wzywáiąc rátunku Boskiego odrzucáć. SpInZąbMłot 13.
– Są lekarstwa przystoyne/ y według náuki kościelney przeciw grádom/ y burzom powietrza. SpInZąbMłot 280.
patrz: NAUKA
– Gdy tedy pod progiem wężá onego/ ábo iásczorki szukano/ á ználeść nie możno/ bo iuż podobno w proch sie byłá obroćiłá. SpInZąbMłot 311<314>.
patrz: NIEMOŻNO
– [...] podczás rozumieią białegłowy/ iákoby miáły płodem zástąpić z latáwcem y odymáią się im bárzo żywoty. A gdy rozumieią że czás porodzenia przyszedł/ trácą onę rubość tylko wypusczeniem z siebie wielkich wiátrow. Co mrowce iáyca w trunku zádáne niepodobnie zwykły spráwowáć w żywocie ludzkim [...]. SpInZąbMłot 374.
– Zołnierz ten [...] w rzeczách y spráwách rycerskich/ dzielnieyszy był/ dla ktorey swoiey dzielności y śmiáłości/ częstokroć z samsiády w nieprzyiáźni żył [...]. SpInZąbMłot 295.
– [...] iż wąż pierwszym był naczyniem szátáńskim/ y ku przekląctwu iego/ stáła się nieprzyiaźń między nim/ á niewiastą/ przeto nieprzyiaźni tákie przezeń spráwować czárownice się stáráią/ kłádąc skorę ábo głowę wężową pod prog domu/ ábo komory. SpInZąbMłot 222.
– Ten [mieszczanin] v sądu mieyskiego práwo iákieś máiąc/ cyrograf pokazał niewiádomy będąc/ iáko się wielom zdáło o z fałszowániu iego/ ktore się niektorym bydz widziáło przez wyskrobánie/ gdy Cyrograf był obrocony ku Słońcu. SpInZąbMłot 385.
– Szátan tedy/ iesli do odstąpienia wiáry y nabożeństwá Chrześćiáńskiego/ tákże też szerokiey niewiásty/ (poniewasz ták błogosłáwioną Pánnę Máryą názywáią) y do znieważenia Sákrámentow/ obaczy nowiciatkę/ ábo vczniá nowego chętnego/ podáie rękę/ wzáiem też nowy vczeń/ ábo nowiciatká rękę dawszy/ to wszytko záchowáć obiecuie. SpInZąbMłot 39.
patrz: NOWICJATKA
– Inszy záś są ták okrutni y zápálczywi/ że máło máiąc ná utrapieniu srogim tych ludzi/ ktorych ciáłá posiadáią/ ná obmiiáiące z dáleká napadaią/ y okrucieństwo wszelkie nád nimi czynią. SpInZąbMłot 59.
– Nic inszego ábowiem nád wámi nie mówiłám / ieno modlitwę Páńską ábo Pacierz / y Kredo/ ábo skłądek wyznania wiáry chrześciáńskiey/ á záraz uzdrowieni iesteście. SpInZąbMłot 241.
patrz: PACIERZ
– W Norwegiey iest wiele tákich szátánow szyderzow/ y frántow/ ktorych tám pospolity[m] ięzykiem zową Págáni/ á po Niemiecku Trolen. SpInZąbMłot 59.
– Nic inszego ábowiem nád wámi nie mówiłám / ieno modlitwę Páńską ábo Pacierz / y Kredo/ ábo skłądek wyznania wiáry chrześciáńskiey/ á záraz uzdrowieni iesteście. SpInZąbMłot 241.
patrz: PAŃSKI
– Poimána [czarownica] y po przygnániu/ że to dla tego uczyniłá/ iż ná wesele záproszona nie byłá/ tákże też/ że się wielą inszych czárow paráłá/ spalona była. SpInZąbMłot 62.
– Toż własnie temuż stádłu wedwie lecie potym przydáło sie: przy corce niedawno národzoney. Tę ábowiem/ gdy dwa wielcy kotowie ieden morągowáty á drugi biały z czarnymi płátami/ podczás z pánia rodzicow iey/ wnocynápádli/ obudziłá rodzicow wielkiem płáczem. SpInZąbMłot 100.
patrz: PŁAT, PŁATA
– Płeć męską do każdego złego uczynku iedná chciwość ciągnie. Białogłowską płeć do wszystkich złości iedná chciwość prowádzi. SpInZąbMłot 358.
patrz: PŁEĆ
– Przydáłá [nawrócona czarownica] y to/ że ią ciotká iey okrutnie pobiłá/ dla tego iż gárniec iákiś skrycie schowány odkry wszy wielu dziatek głowy w nim ználáżłá. SpInZąbMłot 41.
patrz: POBIĆ
– Czytamy ábowiem w historyey ie[g]o/ iż gdy się w grobie iákimsi krył [Antoni]/ wielka liczbá szátánow/ ták go okrutnie pobiłá/ że sługá iego ze wsi przyszedszy/ iákoby vmárłego ná sobie do gospody zániosł/ co vsłyszawszy samsiedzi seszli sie/ y iáko iuż vmárłego opłákowáli. SpInZąbMłot 437.
patrz: POBIĆ
– Strwożony tedy/ y iáko powiedał/ w tákim stráchu nigdy nie bywáł y przeżegnawszy się/ á rąbánia drew zániechawszy/ one koty záiuszone/ to do twarzy/ to do nog się iego miotáiące/ drwy rąbánemi po głowie po nogách/ y po grzbiecie pobiwszy strudnością od siebie odegnał. SpInZąbMłot 103.
patrz: POBIĆ
– Porwawszy się tedy z łożá/ skoro ieno parę kotow uyrzeli [rodzice]/ żeby ie poymawszy pobili/ áczkolwiek mąż iednego z nich że lázną łopátą (iáko rozumiał) bárzo dobrze vderzył/ drugiego też ledwie byli nie oskoczyli/ iednák obádwá okná doskoczywszy/ spuścili się/ áni ich więcey było nocy oney widáć. SpInZąbMłot 100.
patrz: POBIĆ
– Rodzą częstokroć nie mocą z ciáłá onego pochodzącą: ále męskiego nasienia/ bądź w spráwie cielesney/ miásto białey płci się podrzuciwszy/ bądź w zmázániu nocnym nábytego/ zażywáiąc. SpInZąbMłot 68.
– Taki y przyięciem chętnym tey Xiązki ludzi od náuk szátániskich do ktorych osobliwie w tych kráiách wiele ich pochopnych iest, odwodzić będziesz nie bez sławy y odpłaty od Páná Bogá pewney. SpInZąbMłot Przedmowa.
patrz: POCHOPNY
– Czárownik był ná probie pytány: Jesliby on tego poczárowánia winien był [...] Przyznał się do swego złego uczynku. SpInZąbMłot 311.
– Stąd sie pokázuie/ że szátan może podmiátáć dźieci nie krzczone Toż rozumiem o dźiećiách onych/ ktore ludźie rozumieli bydź spłodzone z żołnierzá Koleńskie[g]o/ iákom przedt[ym] w historyey szerzey o tym powiedźiał Zygmunt. SpInZąbMłot 449.
patrz: PODMIATAĆ
– Bywa [...] straszne ná ludzi od Páná Bogá przepusczenie/ gdy niewiástom podczas dzieci ich własne giną/ á cudze od szátánow bywáią podmiatáne. SpInZąbMłot 282.
patrz: PODMIATANY
– Był nádto málarz ieden [...] troiáką chorobą złożony. Bárwę ábowiem ná sobie miał podobnieyszą umárłemu/ niż żywemu/ głuchy był z wielkiey części/ y bárzo bełkotliwy. SpInZąbMłot 294.
– Na co niż odpowiedź da/ potrzeba wiedzieć. Naprzód/ że szatan nie może nic uczynić bez podpuszczenia Boskiego. SpInZąbMłot 128.
– Iest ábowiem tákich niezliczona rzecz/ ktorzy temu fałszywemu mniemániu wiárę dáiąc/ od prawdziwey wiáry odpadáią/ w błędzie pogańskim wiąznąć. SpInZąbMłot 413.
patrz: POGAŃSKI
– Przetoż y Páweł ś, mowi. Dány mi iest bodźiec ćiáłá miego/ szátan ktory ię policżkuie/ gdźie glożá wykłáda/ iż w pokusách cielesney żądze ćierpiał ten bodźiec. SpInZąbMłot 215.
– Doktor S. obaczywszy ią/ skoczył do ogniá/ y porwawszy głownią poráiącą/ onę wszetecznicę z więźienia wygnał/ y padszy ná modlitwę dla dáru czystośći zásnął/ gdźie dwáy Aniołowie pokazáli mu sie... SpInZąbMłot 17.
patrz: PORAJĄCY
– ...iest historyi nie máło/ gdy mátki dziatki swoie nie opátrznie y porywcze/ ábo ráczey z száleństwá/ záraz po porodzeniu szátánom oddawáły/ iáko z wielką trudnością w dálszym wieku z mocy szátánskiey/ w ktorey zá dopuszczeniem Bożym trwáli/ wybáwieni byli. SpInZąbMłot 147.
– Co się tknie ciáłá/ może szátan człowieká osobą swą posieść/ iáko się pokazuie u opętánych/ ále się to więcey ściąga do karánia á niżeli do przewinienia. SpInZąbMłot 377.
– 329 Mnich z cżárnoxiężniká y kuglarzá/ 310 Mnimáne pośiędzenie od szát: 383 Mniszkę/ iż iádłá száłatę nieprzeżegnawszy szátan pośiadł/ 114 Moc słowá Benedicite/ 203 Mocy niebieskie ktore są... SpInZąbMłot 467.
– Tákowe ábowiem dzieci záwsze są nędzne/ płaczliwe/ y choćby pięć mátek ábo mámek/ záledwieby mu spotrzebę pokármu dodáły/ nigdy wszákże tákowe nie tyią/ ále bárzo cięszkie są SpInZąbMłot 56.
– Constancius záś Cesarz [mówi]. Wiele tákowych iest, ktorzy zá czárámi się udawszy, burze ná powietrzu czynią. SpInZąbMłot Przedmowa.
patrz: POWIETRZE
– Są lekarstwa przystoyne/ y według náuki kościelney przeciw grádom/ y burzom powietrza. SpInZąbMłot 280.
patrz: POWIETRZE
– Iesli (mowi) luski y włosow w ránie niebędźie miáłá/ insze wszytkie rzeczy będę mogłá powybieráć. SpInZąbMłot 188.
– Powieda [Nider] ábowiem/ iż od nabożnych osob y pánien doświádczenie to ma/ że przeżegnawszy Krzyżem Świętym krowę y Pacierz zmowiwszy z Pozdrowieniem Anielskim trzydzieści kroć/ ábo blisko tego/ vstáie spráwá szátańska/ iesli ieno iest z czárow. SpInZąbMłot 273.
– Ponieważ świádczą Historye iż latáwcy zmowieniem Pacierzá/ ábo kropieniem wody święconey/ ábo też mowieniem Anielskiego pozdrowienia odganiáni od ludzi bywáli. SpInZąbMłot 202-203.
– [Czarownica] ná pozwy urzędu duchownego niechcąc stánąć/ byłá w obronie Grábie onego/ tákże poimána bydź nie mogłá/ który nákoniec potáiemnie z Kolná wysłáć ią musiał/ y tym sposobem rąk Inquisitorskich vszłá/ ále postrzału klątwy bynamniey […]. SpInZąbMłot 352.
patrz: POZEW
– A to naprzednieysza, żeś W. C. M. iest propagator religionis Ecclesiae Catholicę feruẽtssimus, bo przystąpiwszy sam ad graemiun eius, nie ná tymeś stánął, ále przykłádem zacnego onego Monarchy Iágiełłá, ktory narod swoy od chwalenia báłwánow ad cultum veri Dei przywodził stáránieś o to W. X. m. vczynił, iákobyś blędy heretyckie, y odsczepieńskie z serc poddánych swych wykorzenił. SpInZąbMłot 14 nlb.
patrz: PRZEDNIA
– Ale gdy Bog wszechmocny złości iego spráwiedliwością swą grąnice postánowić vmyslił/ nieprzyiaciele iego wyszpiegowáli go ostrożnie/ gdy pod oknem w izbie iedney siedział/ ná ktorym mieyscu siedzącego/ y nic zdrádliwego nie spodziewáiącego sie/ przez okno mieczmi y włoczniámi niespodziewánie iest przekłoty/ y tám dla swych zbrodni nędznie żywotá dokończył. SpInZąbMłot 318-319.
– Są tácy oboiey płci, ktorzy náuką czárnoxięską, o zdrowiu ludzi niewinnych przymyślawáią, umysły białychgłow ku nieucciwości y wszeteczeństwu nákłaniáią... SpInZąbMłot Przedmowa.
– Y przydáie sie to im/ iáko źiárnu onemu/ ktore przy drodze pádło/ á przyleciawszy ptacy ziedli ie. SpInZąbMłot 299.
– Iáwny y záwołány sposob bywa/ gdy czárownice dniá pewnego do kupy sie gromádzą/ y szátáná w postáci ludzkiey widzą/ ktory gdy ich do dotrzymánia sobie wiáry/ obiecuiąc sczęśliwe ná świecie powodzenie/ y długi żywot/ vpomina: one czáronice [!] zálecáią mu nowiciatkę/ to iest/ nowo przystáiącą/ prosząc/ żeby ią w opiekę swą przyiął. SpInZąbMłot 39.
– Stądże Augustyn ś. mowi: Iż szátáni bywáią przywabiáni stworzeniem/ ktore nie oni sámi/ ále P. Bog stworzył/ vciesznymi sobie y rozmáitymi niepokármámi iáko żwierzętá/ ále znákámi/ iáko duchowie/ przez rozmáite kámienia/ źiołá/ drewná/ wiersze/ ceremonie. SpInZąbMłot 268.
– Dáiąc mu tedy list rzekł: Idź á tey godźiny w nocy stań ná grobie pogáńskim/ y tám wołay szátánow/ list ten ku porze miotáiąc/ przybędą co ciebie záraz. Ktory poszedszy/ czártow przywoływáł/ list wzgorę rzucáiąc. SpInZąbMłot 23.
– ...Siluani y Sauni ktorych pospolicie latáwcámi zowiemy/ psotliwie y brzzydko z wielą białych głow się obchodzili/ y cielesną sprosność odpráwowáli. SpInZąbMłot 365.
patrz: PSOTLIWIE
– Przeto przeciw hárdości iego [Assura] mowi Pan. Izali sie będzie chlubiłá piłká/ nád tego ktory nią trze/ ábo sie będzie wynosić siekierá/ przeciw temu/ ktory nią rąbie? SpInZąbMłot 432.
– Iákom żyw nigdy żadney białeygłowy nie bił/ áżem dniá tego y godziny ktorąście wspomnieli drwá rąbał/ świádectwo stawię gdyż mię y czeladź vrzędowa rąbiącego drwá zástáłá. SpInZąbMłot 104.
– Strwożony [robotnik] tedy/ y iáko powiedał/ w tákim stráchu nigdy nie bywáł y przeżegnawszy sie/ á rąbánia drew zániechawszy/ one koty záiuszone/ to do twarzy/ to do nog sie iego miotáiące/ drwy rąbánemi po głowie po nogách/ y po grzbiecie pobiwszy strudnością od siebie odegnał. SpInZąbMłot 103.
patrz: RĄBANY
– Iákom żyw nigdy żadney białeygłowy nie bił/ áżem dniá tego y godziny ktorąście wspomnieli drwá rąbał/ świádectwo stawię gdyż mię y czeladź vrzędowa rąbiącego drwá zástáłá. SpInZąbMłot 104.
patrz: RĄBIĄCY
– Jesli rzeczy przyrodzonych záżywamy do spráwienia skutku iákiego do ktorego spráwienia rozumiemy/ iż máią moc przyrodzoną/ tedy to iest rzecz wolna. SpInZąbMłot 267.
patrz: RZECZ
– Opusczam y to, gdy twarz Faustyniana Oyca Klimunta świętego w swoię przemienił, gdy go Cesarz Corneliuszowi setnikowi dla zbrodni iego poimać roskazał. SpInZąbMłot 5.
patrz: SETNIK
– Czego áczkolwiek P. Bog częstokroć dla doświádczenia/ y karánia wiernych swoich dopuszcza/ przeciwnym wszákże sposobem ná vmocnienie wiernych y chwałę swoię cudá znácznieysze spráwuie. SpInZąbMłot 168.
patrz: SPRAWOWAĆ
– [Czarownica] ná pozwy urzędu duchownego niechcąc stánąć/ byłá w obronie Grábie onego/ tákże poimána bydź nie mogłá/ który nákoniec potáiemnie z Kolná wysłáć ią musiał/ y tym sposobem rąk Inquisitorskich vszłá/ ále postrzału klątwy bynamniey […]. SpInZąbMłot 352.
patrz: STANĄĆ
– O tym powiedáią/ że niektore Xiążę/ chcąc doświádczyć pewności te[g]o w strzelániu/ stáwił mu syná swego máłego ná cel/ y postáwiwszy grosz ná bierecie/ kazał mu go z łuku vgodzić/ ták żeby bieretá nie ruszył. SpInZąbMłot 168.
patrz: STAWIĆ
– Trzeci záś poczet ludzi czárom niepodlegáiącym/ iest nayosobliwszy/ to iest/ pilną strażą Anielską obwárowány/ wewnątrz y zwierzchu: wewnątrz przez wlanie łáski/ zewnątrz przez mocy niebieskich/ to iest: duchow niebiosá obrácáiących obronę. SpInZąbMłot 11.
patrz: STRAŻ
– W námienionym ábowiem klasztorze wszytkie zakonniczki były przeciwne onemu reformowániu/ ábo popráwie obyczáiow klasztornych/ czego im wiele świeckich dopomogáło. Gdy tedy klasztor on według zakonu sporządzony był/ y płeć tá skrzętna pod posłuszeństwo głowy swe skłoniłá: przyszedł do klasztoru szátan ieden/ ktory naprzod kołátániem nocnym niezwyczáynym/ niktore z zakonniczek strászył. SpInZąbMłot 304.
patrz: SZATAN
– W Niedzielę Sotularia dziecinne trzewiki smalcem młodego wieprzá smáruią/ y ták gdy do kościołá wchodzą czárownice z kościołá ták długo nie będą mogły wyniśdź/ áż szpiegierze oni/ ábo sámi wynidą/ ábo im wyniśdź wyráźnie pozwolą. SpInZąbMłot 197.
– Roskazał tedy Nero kátowi/ żeby go śćiął/ ktory gdy rozumiał że Symoná śćinał/ kozłá śćiął. SpInZąbMłot 406.
patrz: ŚCIĄĆ
– Názáiutrz on ścięty był náleziony/ y głowá w padole gdzie woyská widziáne były/ sládu záś áni ludzkiego/ áni końskiego żadnego nie ználeziono/ tylko ná mieyscách błotnych slad ptászy pokazał sie. SpInZąbMłot 294.
– Wiele ich iest ábowiem szyderzow/ ábo frántow/ ktorych pospolstwo pogány zowie: ci ná wielu pewnych mieyscách drogi osiadszy/ nie obrażáią ludźi przeieżdżáiących/ áni im ná zdrowiu szkodzą/ tylko przestáiąc ná szyderstwie y ná śmianiu [...]. SpInZąbMłot 307.
patrz: ŚMIANIE
– [...] przed Pánem Bogiem oświádczam y rozgrzeszam/ prosząc was ták wielekroć/ żeby sie żaden z was do wiesczkow/ y czárownikow nie vdawał/ áni ich o iákąkolwiek rzecz/ spráwę/ y chorobę pytał/ ktoryby ábowiem popełnił ten grzech/ niech wie/ że záraz nánim łáska krztu ginie/ y nátychmiast pogáninem/ y świętokradzcą stáie sie [...]. SpInZąbMłot 265.
– [...] podczás połogu zátáił sie w domu/ gdzie wypátrzył porządek świętokradziectwá/ y ofiáry szátáńskiey [...]. SpInZąbMłot 145.
– Pierwszá/ ponieważ szátan myśli serdecznych wiedźieć nie może/ bo to tylko sámemu Pánu Bogu należy/ ále po tętnie ábo znákách ich dochodźi/ iáko sie niżey pokaże SpInZąbMłot 46.
patrz: TĘTNO
– Aczkolwiek tedy zá stárániem straży do przesłuchánia v sędziego żadny sposobem przyśdź nie mogł: iednák zá namową inszych rádziec/ dał mu wolne ucho. SpInZąbMłot 103.
patrz: UCHO
– [...] vczárowánemu wszytkie rzeczy ku pokármowi/ y napoiowi iego należace Exorcizowáć/ y błogosłáwić wielce potrzebá. SpInZąbMłot 252-253.
patrz: UCZAROWANY
– Szátan tám iest/ gdzie sie iego spráwá pokázuie: rzecz podobna/ że przy vczárowánym człowieku záwsze iest/ gdy go trapi. SpInZąbMłot 251.
patrz: UCZAROWANY
– Látwo tedy wyrozumiec/ iż dáleko trudniey vczárowáni ná ciele/ choć nie są opętáni od szátáná zwierzchownie/ ále we wnętrznie/ względem ran dusze swey/ dla wielu przeszkod bywáią porátowáni/ y do zdrowia przychodzą. SpInZąbMłot 263-264.
patrz: UCZAROWANY
– IAkoby záś bydło vczarowáne leczone bydź miáło/ tákże burze powietrza rozganiáne/ tu mowić będziemy wprzod powiedziawszy o niektorych lekárstwách niepozwolonych/ ktorych wiele ludzi záżywáć zwykło. SpInZąbMłot 269-270.
patrz: UCZAROWANY
– Podobne są im y owe niewiásty/ ktore dla záchowánia mleká/ żeby go im czárownice czárámi swemi nie odeymowáły/ wszytko mleko/ ktore w Sobotę vdoią/ żá iáłmużnę vbostwu rozdáią. SpInZąbMłot 272.
patrz: UDOIĆ
– Bárzo ich ábowiem wiele było ślepych/ chromych/ wyschłych/ y rozmáitymi chorobámi vdręczonych/ ktorzy według práwá zeználi/ że te wszytkie choroby od cżárownic máią/ iedni ná czás krotki/ á drudzy áż do śmierći. SpInZąbMłot 138.
patrz: UDRĘCZONY
– O tym powiedáią/ że niektore Xiążę/ chcąc doświádczyć pewności te[g]o [czarownika] w strzelániu/ stáwił mu syná swego máłego ná cel/ y postáwiwszy grosz ná bierecie/ kazał mu go z łuku vgodzić/ ták żeby bieretá nie ruszył. SpInZąbMłot 167-168.
patrz: UGODZIĆ
– A iesliżeby y exorcismy w vkracániu mocy szátáńskiy żadney pomocy nie vczynili/ tedy pewnie tákowe vtrapienie od szátáná iest karániem zá grzechy dosyćczyniącym/ iesliby było (iákoż tego potrzebá) kromnie znoszone/ iáko y insze podobne przypadki/ ktore nam ták dokuczáią/ że sie do Páná Bogá vćiekác muśiemy. SpInZąbMłot 206.
patrz: UKRACANIE
– On tedy ołow rospusczony/ iákosmy o iedney czárownicy wyżey wspomnieli/ ná łysce żelázney nád nogą trzymał/ y ná miseczkę pełną wody lał/ áże nátychmiast rozmáite sie rzeczy vkształtowáły/ iákby tám nápuśćił ciernia/ włosow/ kośći/ y inszych rzeczy podobnych. SpInZąbMłot 193.
– Po tym pośiędźieniu żadnego niepokoiá w domu niesłycháć było/ ieno w Sobotę Wielkonocną/ y w nocy vroczyste świetá vposledzáiące/ młodsza srogie vtrapienie od szátáná miewáłá. SpInZąbMłot 303.
– Przyznáć muśimy/ Iż zá dopuscżeniem Bożym szátáni mogą zámieszánie powietrza vczynić/ wiátry pobudźić/ y vrządźić to/ żeby ogień z niebá z stąpił/ Aczkolwiek ábowiem cielesne rzeczy nie są posłuszne. SpInZąbMłot 320.
patrz: URZĄDZIĆ
– Zygmunt. Pytánie to / ma w sobie iescze co inszego/ to iest. Iesliże te niewásty kiedykolwiek sie schodzą/ społecznie piią/ rozmawiáią/ y ćielesnie obcuią? Konrad. Iż sie to dźieie ludźie pospolićie twierdzą/ y czárownice sie do tego znáią nie tylko dobrowolnie/ ále y vrzędnie do tego przywiedzione. SpInZąbMłot 412.
patrz: URZĘDNIE
– [...] dla tego Bog wszechmocny to przepuscza/ żeby białegłowy bały sie męską płeć ku pożądliwośći swey zápaláć tymi rzeczámi/ ktorych szátan do vśidlenia teyże płći záżywa. SpInZąbMłot 372.
patrz: USIDLENIE
– Moc záś ktora iest w iądrách/ iest iákoby tey przednieyszey vsługuiąca/ y nieták ważna. SpInZąbMłot 450.
– Tákże nieważy to: Iesli dla grzechu dána iest moc iáka szátánowi nád człowiekiem/ żeby zá odpusczeniem grzechu miáłá oná moc vstáć: zostawa ábowiem podczás karánie [!] choć występek bywa odpusczony. SpInZąbMłot 338.
– Białegłowy záś ten frásunek miewáią/ dla vtrácenia czystości/ y siroctwá/ będąc ábowiem porzucone od miłośnikow/ z ktoremi w nádzieie małżeństwá obiecánego/ wstyd vtraciły [...] do rátunku y pomocy szátáńskiey/ iákożkolwiek vdáią się [...]. SpInZąbMłot 32.
patrz: UTRACIĆ
– Nieledá mąsz ś., Biskup Fortunat/ ktorzy mnie pielgrzymá z gospody wyrzućił/ y niemam gdźie nocowáć. Ieden tedy miesczánin z żoną swoią y synem śiedząc/ wezwał pielgrzymá do swego domu y pytáiąc przjczyny wypędzenia/ cieszył sie z vwłaczánia mężowi święteu/ ktore słyszał od oneo fałszywego pielgrzymá. SpInZąbMłot 115.
– Przeto Biskup ieden od Turkow iáko powiedáią z stolice wygnány/ vżáłowawszy sie go/ prze wszytek post wielki ná chlebie á wodźie przestáiąc/ ná vstáwicżnych modlitwách trwáiąc/ y Exorcismy ná káżdy dźień nád nim odpráwuiąc/ iego z láski Bożey od tego szátáná wybáwił/ y do domu názad z rádośćią odesłał. SpInZąbMłot 119.
– Białagłowá iesteś/ y nápominánia moie lekce sobie ważysz/ á rycerzem/ przez karánie srogie nád tobą/ bydź niechcę/ y żebyś od karánia rąk moich leżeć miáłá/ nie prágnę. SpInZąbMłot 362.
patrz: WAŻYĆ
– Białagłowá iesteś/ y nápominánia moie lekce sobie ważysz/ á rycerzem/ przez karánie srogie nád tobą/ bydź niechcę/ y żebyś od karánia rąk moich leżeć miáłá/ nie prágnę. SpInZąbMłot 362.
patrz: WAŻYĆ
– Tákże Awicenę/ y Galená w Xięgách ich lekárskich/ iż z nákáżenia/ y wątłośći mozgu/ y rozáitey melánkoliey/ chorobá/ ktorą zową mánią ábo szalenstwem/ bywa przyrodzonym biegiem bez spráwy szátáńskiey/ w ktorey wiele rzeczy cżłowiek widźi ktore sáme w sobie nic nie są/ ieno tylko w wyobráżeniu y fántázyey. SpInZąbMłot 289.
– Iż gdy Sodoma i Gomora dla grzechu w siarczystym jezierze pogrążone były/ i insze także miasta im przyległe/ jako mianowicie Segor i Jegor/ wespołek z nimi zginęły/ wszakże temiasta niezgrzeszyły były. SpInZąbMłot 435.
patrz: WESPOŁEK
– Co Xiążę obaczywszy/ spytał czárowniká/ dla cżegoby strzałę wetchnął zá kołnierz? SpInZąbMłot 168.
– Czárámi záś mleko odeymuią rozmáitymi sposobámi/ niektore ábowiem w nocy/ osobiwie w vroczystsze/ zá powodem szátáńskim żeby ćiężey máiestát Boski był obráżony/ w ktorymkolwiek kącie domu siedą/ wiáderko między kolánmi trzymáiąc á westchnąwszy moż/ szwáycę/ ábo cokolwiek tákiego w ściánę ábo w słup/ y ręce iákoby do doienia przyłożywszy/ szátáná ktory im záwsze ná wszelką potrzebę dogadza wzywáią... SpInZąbMłot 152.
patrz: WIADERKO
– [...] co ábowiem zá dziw/ gdy iáko lekarz z zepsowánia y nádwątlenia vmiárkowánia ciáłá ludzkiego/ przed czásem dobre ábo złe zdrowie vpátruie: ták i szátan z postánowienia powietrza sobie wiádome/ á przed námi zákryte opowieda niepogody. SpInZąbMłot 423.
patrz: WIADOM, WIADOMY
– Ale dałby to Bog żeby te sámy w swym odstępstwie poginęły/ nie wieleby drugich z sobą ná zátrácenie poćiągnęły/ Iest ábowiem tákich niezliczona rzecz/ ktorzy temu fałszywemu mnimániu wiárę dáiąc/ od prawdźiwey wiáry odpadáią/ w błędźie pogáńskim wiąznąc. SpInZąbMłot 413.
patrz: WIĄZNĄĆ
– Bárzo często też pástuchowie ná polu widáli/ iż niektore bydlętá trzy/ ábo cztery skoki ku gorze uczyniwszy/ záraz ná ziemię padszy zdychały/ á to wszytko zá powodem szátáńskim/ á spráwą czárownic. SpInZąbMłot 155.
patrz: WIDAĆ
– Wielusmy widáli stárych chromych/ y skurczonych/ ktorzy powiedáli/ że się im to od czárownic przydáło. SpInZąbMłot 397.
patrz: WIDAĆ
– [Żołnierz] posłał páchołká przed sobą/ ktory by się ná kráiu lásu przypatrzył/ iesliby w polu zasadzki iákiey nie było/ á noc była widoczna od Miesiąca [...]. SpInZąbMłot 296.
patrz: WIDOCZNY
– Trzeći záś poczet ludzi czárom nie podlegáiącym/ iest nayosobliwszy/ to iest/ pilną strażá Anielską obwárowány/ wewnątrz y zwierzchu: wewnątrz przez wlanie łáski/ zewnątrz przez mocy niebieskich/ to iest: duchow niebiosá obracáiácych obronę. SpInZąbMłot 10.
patrz: WLANIE
– Aczkolwiek ábowiem sam P. Bog łáskę swą wlewa wnas/ ták że zadne stworzenie mocy do tákiego wlewku mieć niemoże/ według onego. Láskę y chwałę da Pan: wszákże kształtem sposabiáiącỹ/ iáko vczy Thomasz ś. ná pewnym mieyscu Gdy Pan Bog iáką znáczną łáskę wlać chce/ Anioł dobry pracą swą do tego sie przyczynia. SpInZąbMłot 10.
patrz: WLEWEK, WLIWEK
– Czytamy ábowiem w piśmie v Dánielá w ostátnim rozdź: iż Anioł Páński porwawszy abákuká zá wierzch głowy/ zániosł go ná włośie do Bábilonu. SpInZąbMłot 410.
patrz: WŁOSIE
– ...łatwo się domysleć może co zá przyczynę tá bábá czárownicá miałá/ w magać się do posługi przy połogu ieno zeby dzieciątko ábo zábiłá/ ábo szátánowi oddáłá. SpInZąbMłot 144.
– Wypuśćiło z śiebie Monárchy y Krole wielkie Xiążętá możne, Woiowniki sczęśliwe, Senatory mądre iż cokolwiek iedno po wszytkie przeszłe wieki znácznego y godnego pámięći było, wszytko z gniazdá tego pochodziło... SpInZąbMłot 13.
– Iákoż tedy szátan mogł Iobowi szkodzić/ [...] A wiemy to/ iż Iob był mąż święty/y w woli Bożey iáko pismo świádczy záwsze chodzący. SpInZąbMłot 398.
patrz: WOLA
– Aczkolwiek tedy zá stárániem straży do przesłuchánia v sędziego żadny sposobem przyśdź nie mogł: iednák zá namową inszych rádziec/ dał mu wolne ucho. SpInZąbMłot 103.
– Jesli rzeczy przyrodzonych záżywamy do spráwienia skutku iákiego do ktorego spráwienia rozumiemy/ iż máią moc przyrodzoną/ tedy to iest rzecz wolna. SpInZąbMłot 267.
– ...w czárownicy ktora męża ma/ y z mężem płodem zástąpi latáwiec napuszczeniem inszego násienia/ płod może zárázić. SpInZąbMłot 73.
– Masz widźieć/ iż iądrá męskie/ nie są przednieyszą przycżyną plodzeniu słuzącą/ choćiayże máią w sobie moc/ iáko rozumie Galen/ ábowiem niemáią tego sámy z śiebie/ ále od duchá z sercá wpusczonego/ w ćieple/ y wielkośći vmiárkowánego/ záczym moc serdecżna/ ktorą spráwuie y miárkuie ten duch/ że może tákowe skutki czynić/ iest głowną y napierwszą przyczyną do rodzenia. SpInZąbMłot 450.
patrz: WPUSZCZONY
– Abowiem w Biskupstwie Bázyliyskim w miásteczku Dánn czárownicá spalona zeznáłá/ że więcey niż cżterdżieśći dżiatek zábiłá tym sposobem/ że gdy z żywotá wychodżiły/ igłę w głowki ich przez ciemię áż do mozgu wpycháłá. SpInZąbMłot 144.
patrz: WPYCHAĆ
– Co gdym vczynić obiecáłá/ idąc zá nią po wschodziech táiemniem znák Krzyżá S. ná się włożyłá. SpInZąbMłot 28.
patrz: WSCHODY
– Y owszem więtszy iest nád insze: ábowiem tych ktorzy Bogá odstępuią/ wskázuie ná ogień. SpInZąbMłot 456 (459).
– Białegłowy záś ten frásunek miewáią/ dla vtrácenia czystości/ y siroctwá/ będąc ábowiem porzucone od miłośnikow/ z ktoremi w nádzieie małżeństwá obiecánego/ wstyd vtraciły [...] do rátunku y pomocy szátáńskiey/ iákożkolwiek vdáią się [...]. SpInZąbMłot 32.
patrz: WSTYD
– [...] szátáni/ ábo latáwcy/ nie tylko z białymigłowámi/ z ich sprosności spłodzonymi/ ábo im od bab przy porodzeniu ofiárowánymi/ zwykli obcowáć/ ále też wszelkim usiłowániem o wstyd uczciwszych y świątobliwszych pánienek/ przez zwodnice czárownice stáráią się. SpInZąbMłot 77.
patrz: WSTYD
– [Aniołowie] otrzebili go [Heraklidesa]/ trzymáiąc ieden z nich ręce/ drugi nogi/ á trzeci brzytwą wstyd iego zdał się wyrznąć: Nie żeby ták od prawdy było/ ále że mu się ták widziáło [...]. SpInZąbMłot 16.
patrz: WSTYD
– Gdy tedy w tey rzeczy od Páná Bogá lekárstwá w vstáwicznych modlitwách prosił [opat Ekwicjusz]/ nocy iedney od Anyołá Páńskiego trzebionym się być widział/ w ktorym widzeniu czuł/ iż mu Anyoł wszytkę moc z członku wstydliwego wyrznął/ y ták od onego czásu był wolnym od pokusy/ iákoby płci wciele nie miał. SpInZąbMłot 15.
patrz: WYRZNĄĆ
– Niektore ábowiem skrzętnieysze zakonniczki/ ktorych pobożność y wpráwienie w rezę obyczáiow klasztornych nie mogłá popráwić/ tá potworá ták przestrászyłá/ że spowiedź czyniły Sákrámentálną żywotá swego wszytkiego: száty z siebie dawne złożyły/ á nowe według zwyczáiu zakonnego wzdziały/ y zgołá inszy nowy ná się żywot przyoblekły. SpInZąbMłot 305.
patrz: WZDZIAĆ
– To wszytko wspomnieliśmy dla ohydzenia tey bezbożności: żeby ci ktorzy krzywd ludzkich srodze bronią/ dáleko pilniey i srożey krzywdy Bogá [...] y obelżenia wiáry Kátholickiey/ bez wszelkiego względu ná rzeczy doczesne bronili. SpInZąbMłot 141.
patrz: WZGLĄD
– Tákowe ábowiem dzieci záwsze są nędzne/ płaczliwe/ y choćby pięć mátek ábo mámek/ záledwieby mu spotrzebę pokármu dodáły/ nigdy wszákże tákowe nie tyią/ ále bárzo cięszkie są SpInZąbMłot 56.
patrz: Z
– W námienionym ábowiem klasztorze wszytkie zakonniczki były przeciwne onemu reformowániu/ ábo popráwie obyczáiow klasztornych/ czego im wiele świeckich dopomogáło. Gdy tedy klasztor on według zakonu sporządzony był/ y płeć tá skrzętna pod posłuszeństwo głowy swe skłoniłá: przyszedł do klasztoru szátan ieden/ ktory naprzod kołátániem nocnym niezwyczáynym/ niktore z zakonniczek strászył. SpInZąbMłot 304.
– A miał siostrę zakonniczkę bárzo nabożną/ ktorey iáko rozumiem modlitwą brát ten z pászczęki szátáńskiey iest wyrwány. SpInZąbMłot 317.
– Niektore ábowiem skrzętnieysze zakonniczki/ ktorych pobożność y wpráwienie w rezę obyczáiow klasztornych nie mogłá popráwić/ tá potworá ták przestrászyłá/ że spowiedź czyniły Sákrámentálną żywotá swego wszytkiego: száty z siebie dawne złożyły/ á nowe według zwyczáiu zakonnego wzdziały/ y zgołá inszy nowy ná się żywot przyoblekły. SpInZąbMłot 305.
– Tegoż czásu kmieć nieiákiey wsi Wisentalu/ gdy bárzo ciężkimi boleściámi y morzeniem przez czáry był złożony. SpInZąbMłot 7.
patrz: ZŁOŻONY
– Czytamy o Xiążęciu iednym/ ktory z Rzymiány chcąc bitwę zwieśdź/ bogato swoich/ ábo raczey szátánow y wieszczkow rádził się/ y pytał o zwycięstwie. SpInZąbMłot 425.
patrz: ZWIEŚĆ
– Stądźe Doktorowie z Isidorá częstokroć przywodzą/ iż troiáką bystrością náuki władną szátáni. Subtelnością nátury/ wiádomością czásow/ y obiáwieniem duchow niebieskich. Trzecia iest/ dla żártości biegu/ przetoż wiádomosć o rzeczách z wschodu słońcá/ dziwną prędkością może przybydź ná zachod. SpInZąbMłot 49.
patrz: ŻARTOŚĆ
– Zołnierz ten [...] w rzeczách y spráwách rycerskich/ dzielnieyszy był/ dla ktorey swoiey dzielności y śmiáłości/ częstokroć z samsiády w nieprzyiáźni żył [...]. SpInZąbMłot 295.
patrz: ŻYĆ
– To gdy szátan weźmie/ cżyni dosyć żądániu nászemu/ powietrze porusza/ wszákże nie záwsze ná mieyscá od nas náznáczone/ ále według dopusczenia Bogá żywiącego grádámi y piorunámi szkodzi. SpInZąbMłot 325.
patrz: ŻYWIĄCY